Carina´s Blogg

Alla inlägg den 26 januari 2013

Av Carina - 26 januari 2013 19:27

 

Vintergryta med grönpeppar 4 portioner


4 portioner ris eller annat gryn

250 g broccoli

1 rödlök

ca 500g chuck roll

1 tsk olja

2 msk tomatpuré

3 dl vatten

1 msk torkad grönpeppar

1/2 tsk salt

1 msk majsstärkelse (Maizena)

1 1/2 dl vispgrädde

1 1/2 msk kinesisk soja

1 kruka persilja


1. Koka riset enligt anvisning på förpackningen

2.Ansa och skär broccolin i mindre bitar-Koka dem i saltat vatten

3.Skala och klyfta löken.Strimla köttet.Stek kött och lök på hög värme ca 5 minuter i oljan i en stor stekpanna. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa ca 1 minut.Krydda med 1/2 tsk salt.

4.Rör ner vattnet i stekpannan.Smula grönpepparn eller stöt den grovt i mortel och rör ner den.Koka upp och låt småkoka ca 5 minuter under lock.

5.Rör ut majsstärkelsen i hälften av grädden.Rör ner redningen och resten av grädden i pannan.Koka ytterligare ca 2 minuter utan lock.Smaka av med soja och vänd ner broccolin.

6.Hacka persiljan och vänd ner i grytan.

7.Servera grytan med ris.


Skummig gryta

Vispa lite av grädden och vänd i vid servering så får du en skummig och fin gryta



   

Lycka till

Carina


Av Carina - 26 januari 2013 18:45

Till middag i kväll blev det en värmande vintergryta med grönpeppar som är underbart god och innehåller härliga råvaror som mör och saftig chuck roll,broccoli,rödlök och grädde.Serverade denna krämiga gryta med persilja och ris samt ett glas rött vin.



 


 


 

Åt middag själv i kväll och till efterätt blir det


 

Vaniljpannacotta med hallon   


Ska snart inta soffläge och passa på att se det jag vill se när jag nu har ensam vårdnad om fjärrkontrollen i kväll


Tycker väldigt mycket om citat och kommer troligtvis att skriva en ny i varje inlägg.Här kommer ett mycket viktigt citat

Om du inte vill bli besviken...

så släpp dina förväntningar på det du engagerar dig i...

och inte själv har kontroll på...


   Kram

Carina

Av Carina - 26 januari 2013 15:45

Det är verkligen skönt att få sluta vid 13 på fredagar.Helgen blir lite längre och man behöver inte stressa hem.Det finns möjlighet att träffa vänner och ta en fika.Eller att uträtta lite ärenden innan man kommer hem.Men i går valde jag att åka raka vägen hem och ta en fika.

I går sa en elev-Jag tycker vi tar bort det vita nu och tar fram det gröna. Låter som ett bra förslag tycker jag.

Inte bara jag jag som tröttnat på denna långa kalla vinter.Det sved bra om låren på morgon promenaden med hundarna då det endast var -20 grader.Är så fruktansvärt trött på denna kyla nu.


I dag gjorde jag något jag aldrig brukar göra-åt frukost framför tv.Kändes lite busigt,eftersom jag varit en sådan sträng mamma och sagt åt mina barn att vi äter vid köksbordet   

 

Visst var det ett trevligt sällskap att ha tv framför sig,men man sitter bättre vid ett köksbord och detta kommer inte att bli en ful vana,jag lovar er mina kära barn  


18 kg viltfågelblandning går åt rätt snabbt här hemma och idag köpte jag säck nummer sex.Det har även gått några säckar havrekross och pellets till rådjuren.Är mån om mina vilda djur   

Dessa tre bockar är stammisar hos mig.Jag undrar om han längst till vänster är farfar ? pappan i mitten och sonen längst till höger ?   Fina är dom och jag blir alltid lika glad då dom kommer hit och äter.




Också i den mörka vinternatten kan du med goda vänner hitta den fantastiska skatten: GLÄDJEN


Önskar er en trevlig  lördags kväll

Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards