Carina´s Blogg

Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Carina - 6 maj 2013 19:45

Startade min morgon på Tumba vårdcentral.Har nu haft ont i en tå i över en vecka och det blev bara värre.

Du har gikt sa läkaren - Gikt är en vanlig ledsjukdom. Den innebär plötsliga och smärtsamma inflammationer, oftast bara i en led. Besvären börjar oftast på natten. Inflammationen beror på att det har bildats kristaller av urinsyra i leden.

När du får inflammation i en led på grund av gikt har urinsyrekristaller bildats i leden. Urinsyra bildas naturligt i kroppen, men kan ibland fällas ut som kristaller i olika vävnader, bland annat i lederna. Leden blir då inflammerad.

Det finns flera orsaker till att kroppen antingen ökar produktionen av urinsyra eller får en försämrad förmåga att via njurarna utsöndra bildad urinsyra:

  • normalt åldrande   
  • viktökning - Ja några extra kg har jag nog lagt på mig   
  • om man äter mycket purinrik föda, till exempel inälvsmat, sardiner, ansjovis, ärtor och svamp - svamp på hösten men har varit sparsamt med det i vinter.
  • överkonsumtion av alkohol, särskilt öl - Jag hatar ÖL
  • om man har en annan sjukdom, till exempel högt blodtryck, höga blodfetter eller nedsatt njurfunktion
  • en del läkemedel, till exempel urindrivande läkemedel, acetylsalicylsyra och vissa cellgifter/cytostatika
  • stress
  • ärftliga faktorer.

Det är oftast män över 40 år som får gikt och Carina Andersson    Tio procent av dem som har gikt får bara en enda attack under hela livet. Av de personer som har upprepade attacker får mer än hälften en ny attack inom ett år.


Äter nu Diclofenac BMM Pharma 3 tabletter om dagen och redan efter två tabletter tror jag de hittat hela vägen ner till tån,fantastiskt vilka mikarelpiller det finns   


 

Som ni redan vet gillar jag fåglar och kunde inte motstå detta fågelhus i dag.


 

Det börjar nu att bli en liten fågelhuskoloni här ute.Om ni hittar ett anorlunda fågelhus så tar jag tacksamt i mot tips.


Har även planterat det rosa trädet som köptes i går och nu hoppas jag på många fina rosa blommor i detta träd.

 



 

Saltimbocca är en populär maträtt som betyder ”hoppa in i munnen” på italienska. Inte så konstigt då den smakar alldeles underbart! Stekta kycklingfiléer, inlindade i parmaskinka och med smak av salvia, serveras med utsökt sås av vitt vin, kycklingfond och citronsaft. Servera tillsammans med len potatispuré.


Ibland kanske man inte ska analysera så himla mycket...

Hur det blev som det blev...eller vad som händer i morgon ? Hur mår jag ?...

Ibland kanske man bara ska ta det som det kommer... 


Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards