Carina´s Blogg

Direktlänk till inlägg 15 april 2014

Min kropp är bara till lån

Av Carina - 15 april 2014 20:30

Tänk att jag har enkropp.Den är visserligen till lån.Men den är min så länge jag behöver den!

Tänk att jag har fötter jag kan gå med - och händer som kan uträtta så oöndligt mycket med.

Vissa föds med fördelar och andra föds med många nackdelar,det viktigaste är att inse att det här är min kropp och så bestämmer jag mig för att den här kroppen ska jag vara snäll mot.

Den ska jag ta hand om - av tacksamhet att jag har den.

Om jag anses ful eller vacker - det är inte viktigt.

Om min kropp har fått skavanker på grund av graviditet,ålder,sjukdomar eller annat - den är ändå just min kropp.

Och trots att kroppen både har skavanker och inte är den där fotomodellsmala kroppen man skulle önska så är den fantastisk.

Visste du att ditt hjärta slår ca  103689 slag

Du andsa ca  23040 gånger

Du äter ca 1,5 kg mat

Du dricker ca 1,4 liter vätska

Du svettas ut ca 3/4 l vätska

Du håller kroppstemperatur på 37 grader

Du vänder dig ca 30 gånger i sömnen

Du säger ca 4800 ord

Du använder ca 750 större muskler

Du använde ca 7 00 000 hjärnceller

Allt detta inom loppet av 24 timmar.Så ta hand om denna fantastiska kropp !

Vi får bara en - även om det kan vara så att ersätta vissa kroppsdelar och organ med donerade eller konstgjorda.


  


Klockan 05:40 lämnade jag huset och tog min runda på 5,8  km.Underbar start på dagen innan det var dags att fixa min gröt med rivet äpple på,bre min smörgås med skinka och gurka på,dricka mitt kaffe för att sedan göra mig i ordning för att åka till jobbet.

Ca 850 brev har fått adresslappar på sig,dessa brev ska i början av juni skickas hem till eleverna med deras betyg i.

Strax innan tre fick jag veta att vi kunde gå för dagen,vilket kändes som en brefielse då solen sken för fullt utanför.

Skulle dansa zumba i dag men att vänta två timmar på dansen,utan Camilla,kändes rätt meningslöst.

Åkte hem i stället och slängde en massa sopor på återvinningen.

Lagade middag - Helstekt kyckling med krämig dragonsås är ett mäktigt recept där soja- och pepparpenslad kyckling steks i ugnen i ca 50 minuter, vilket ger dig gott om tid att svänga ihop de aptitretande tillbehören – nykokt ris med krispiga grönsaker och gräddig dragonsås med sojabönor. Mums!

Receptet hittar du här >>>


Eftersom jag hoppade över zumban blev det en runda till,vill ju gärna röra på mig så i dag blev det drygt 11 km.

Härligt att komma ut i skogen.


I dag kom Lotta och jag in på samtalet om döden.Hur ska vi begravas ?och vem ska sköta om graven ? och kommer någon att besöka just min gravplats ?Ska man spridas med vinden ? Ja tankarna är många...

När Lotta och hennes mamma i går besökte en gravplats så tittade de till en annan släktings grav,inte en blomma, inte ett livstecken på att någon varit där på besök på väldigt länge.

Lotta och hennes mamma beslöt sig då för att dela på de blommor de satt på Lottas farmor och farfars grav.Detta var ju en väligt fin tanke och handling,och på så vis blev även den äldres släktingsgravplats fin.

Min morfar är sprid med vinden, jag ville att han skulle ha en gravplats,dit jag kunde gå och "prata" med min morfar som betydde så otroligt mycket för mig.Men enligt mormor ville han bli sprid med vinden.

Det är viktigt att man berättar för sina anhöriga hur man vill ha det, den dagen man lämnar detta liv.




Det största förtroende en människa kan ge en annan -är självförtroende.



Kram

Carina


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 16 april 2020 07:00

Det är så overkligt, konstigt och skrämmande med covid-19.Jag har nog inte riktigt förstått allvaret i det. Man får höra om det på radion,tv och bland sociala medier.Det har på någotvis varit så overkligt, tills i går då vi fick det tragiska besked...

Av Carina - 27 mars 2020 06:30

Det var en månad sedan jag skrev sist och mycket har hänt i världen sedan dess. Jag försöker att inte tänka så mycket på covid-19.Visst är det fruktansvärt för dom som blir drabbade,men jag kan inte sluta leva eller stänga mig inne.   Vårt gymn...

Av Carina - 26 februari 2020 14:30

Gör mer av det du älskar att göra. Det som får dig att må bra. Livet är för kort för något annat. Att medvetet boka tid med sig själv för att må bra och njuta är en viktig del i att varauthållig. Att gilla vad man tar sig för, skapar en go känsla i...

Av Carina - 16 februari 2020 14:00

Träna hjärtat    Ditt hjärta är din kropps viktigaste muskel och med regelbunden motion får du ett starkare hjärta. Om du tränar och rör på dig dagligen halverar du risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom jämfört med om du har en stillasittand...

Av Carina - 12 februari 2020 15:30


Igår började Weight Trainer PRO, bokade in mig på första grupp passet kl 18:00. Fem stationer hade vi och man var 40 sekunder på varje station sedan bytte man.Vi körde fyra varv och alla gjorde efter sina förutsättningar.Riktigt tufft men roligt.Vi h...

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards