Carina´s Blogg

Alla inlägg under november 2016

Av Carina - 9 november 2016 19:15

Nu blev det vinter på riktigt.

I går fick jag frågan från en elev varför snöar det när det är höst ? snöa ska det bara göra på vintern,säger samma elev.

Hmm vad svarar man på det ?

Men vi har ju vintertid nu och då kan det komma snö,svarar jag men eleven nöjer sig så klart inte med mitt svar.

I dag kom det betydligt mer snö än det gjorde i går.Trafik kaos i Stockholm både bland bilar och lokaltrafiken.

  

Frågan är om det är färdig jagat med tax ? Hemma hos oss är det i alla fall för mycket snö för dessa korta ben.


I går var jag och döttrarna och lyssnade på Sanna Lundell på biblioteket i Tullinge.

   

Jag har inte sett Djävulsdansen men har börjat läsa boken.Sanna pratade om att vara medberoende.

Om hur viktigt det är att prata om att vara medberoende.Det är ingen skam att vara medberoende.

Sanna växte upp med sin alkoholiserade pappa och en psykisk sjuk mamma.Alla visste om det men ingen pratade om det.Men som hon sa ,hade dom varit cancersjuka hade alla frågat hur mina föräldrar mår ?

Alkoholism,drogmissbruk,psykiskohälsa,anorexia,mat
bissbruk och sexmissbruk är sjukdomar.

Det handlar om att någon i ens närhet är sjuk och behöver hjälp.

Men personen i fråga måste ju själv vilja bli frisk/fri. Ingen kan bli frisk åt dem.


Ungefär 45% av alkohol/drogmissbrukare dör i förtid av tex en överdros eller alkoholförgiftning.

55% blir alkohol/drogfria.


Sannas pappa - Ulf Lundell var nykter till för nio år sedan,nu är det riktigt illa igen berättade hon.

Och den skammen ska vi som nära anhörig inte ta på oss.Det är deras val inte vårt.Vi kan inte leva deras liv åt dom,även om vi själva skulle vilja göra det.


Det går att se Djävulsdansen i avsnitt på SVT.se >>>

Här kan du läsa om att vara medberoende >>>

  

Får jag locka med en enkel,snabblagat,mycket god maträtt - Hamburgare med coleslaw och klyftpotatis >>>



Kram

Carina

Av Carina - 7 november 2016 21:45

Vinterdäcken är på men bilen får stå.Ja i alla fall min bil då ena däcket var utan luft och måste lagas.Så nu är det jag och SUBBAN som rullar fram efter vägarna.Utrustad med dubbdäck och doftgranar.


Efter en lång aretsdag är det rätt skönt att komma hem och laga något enkelt,något som är gott och går snabbt att tillaga.

Så i dag testade jag Knorr - Indian Tikka Masala.Man tillsätter endast 300g kycklingfilé,1 lök, 2 msk matlagningsgrädde, 4 1/2 dl vatten samt 1 msk olja.

  

Middag för två färdigt på en kick och smakar tiktigt mycket och gott.Rekommenderas varmt.


 

Man måste få göra det enkelt för sig i bland och inte behöva stå länge vid spisen efter en lång arbetsdag.


I förra veckan kom Anders över med ved,som vi köpt av honom,i ett hästsläp.Detta skulle tömmas för att vi ska kunna få ett lass till.Så i dag blev det gjort och nu eldar vi för fullt.Så fantastiskt mysigt och skönt.

  

 

Cava den söta lilla valpen som inte sovit en hel natt ännu.Två - tre gånger får Kent gå ut med henne varje natt.

Tänk vad skönt det är att ha uppdelade hundar i vissa sammanhang.

Taxarna är mina och vaknar dom om natten är det jag som går ut.

När Tezz-Karelaren eller Jazny-kopoven eller Cava- blandningen vaknar är det Kents hundar och han får gå ut och jag får ligga kvar i sängen.Är det inte skönt så säg.


Men hon är bra söt lilla Cava och vi är så glada att flocken tagit emot henne med öppna famnar/tassar.Inget bråk eller gnabb,hon är en av dom helt enkelt.


Kram

Carina

Av Carina - 6 november 2016 16:45

Har haft en riktigt bra höstlov och hunnit med väldigt mycket.

Jag har tränar fyra gånger,hälsat på mormor och i torsdags blev det debut för Rea och mig på drevprov.

Sov inte många timmar natten mellan onsdag och torsdag.Dels pågrund av en fruktansvärd träningsvärl som gjorde sig påmind så fort jag rörde en kroppsdel.(Grymt bra pass du bjöd på Marjo).Hade även en massa oro och nervositet inför torsdagens drevprov.

Fick starta för en väldigt lugn och trygg domare som snabbt fick min tävlingsoro att lägga sig.

Rea skötte sig bra och jagade get med kid i 71 minuter.

 

I fredags hämtade jag Minou på förskolan.Vi stannade till vid Ica maxi för att handla lite och prova olika halloween masker.

  

Vi skulle ha middag hemma hos oss för barnen och deras respektive (tyvärr saknades ett av våra barn).

 

Men innan döttrarna kom så passade Minou på att mysa med farfar framför brasan.Han är hennes STORA favorit just nu.Dom satt vid öppna spisen och Minou sa gång på gång - Åh vad mysigt vi har farfar.

 

Tidigare på dagen hade Kent varit till Skåne för att hämta en valp han hade beställt.Kent behöver en ny vildsvinshund och just denna kombination wachtel/norrbottenspets har han goda erfarenheter av via kompisar som har just denna blandning.

 

Men vad skulle då den nya hunden heta ? Många förslag togs upp men Kent sa nej.Hade han fått bestämma  skulle hon heta Bira men det gillade inte jag.Så säger Gabriella, Java kan hon väl heta.Nej men Cava svarade jag och döttrarna höll med och så även Kent.Så nu har vi en Cava hemma på fyra ben som springer runt och är söt.

Det fungerar jätte bra med dom andra hundarna.Rea är väl lek kompisen just nu. 

  

Jag hade lagat älgstek kokt i svartvinbärssaft,porteröl,soya,vitlök,timjan och svartpeppar.Till steken blev det hasselbackspotatis,sallad och en gräddsås på skyn.Till efterrätt blev det äppelkladdkaka.Alla blev mätta och nödja.Så fantastiskt att dom åt med så god aptit.

Dom åkte hem lite senare på kvällen för vi hade jakt inbokad på lördagen.


  

Kall med vacker morgon.Många djur som kom ut ur denna skog/såt.Jag fick två älgtjurar på mig,men fick inte skjuta,fastän dom stod nedanför mig med bredsida och log.Alla vuxna älgar är färdigskjutna för i år.


  

Jaktledaren tog ett så fint foto på mig i tornet och älgtjuren nedanför.Han  borde skicka in denna bild i någon tävling för den är riktigt bra tycker jag och många andra.


Idag var jag och Rea till Häringe och jagade.Det blåste och snöade från sidan,kändes det som.

Rea fick jobba på en liten stund innan hon hittade rådjur,dom låg väl och tryckte i detta väder.

Hon fick tag på en ensam get,som passerade flera skyttar och jag fick den nästan i famnen.MEN vi fick endast skjuta kid och bock.Så himla synd när hon jagade så fint.

  

Tolv skyttar och två hundförare var vi idag.


Tänk att jag har hunnit med att ta hand om mig själv,hälsat på mn mormor,aktiverat mina hundar,haft familjemiddag med döttrarna och barnbarn denna vecka.

Den som fått minst av mig är Kent så i kväll får jag klappa lite extra på honom.Viktigt att alla får sitt   



Kram

Carina


  

Av Carina - 2 november 2016 18:00

Å så kom första snön...

Inga vinterdäck på än,men i morgon eftermiddag hoppas jag.


Idag för tre år sedan fick jag ett nytt namn - Farmor.Tänk att jag som då,44 år fick heta farmor.Hur gammalt låter inte det ? Men det är så roligt att kunna vara farmor i en relativt ung ålder ( idag 47 år).

Att kunna sitta på golvet,springa runt,hoppa och leka med sitt barnbarn,det är livskvalitet för mig.

  

Grattis min älskade prinsessa på din 3 års dag.


Hälsade på min mormor på förmiddagen.Vi fikade och jag hade pepparkakor med mig.Mormor åt med god aptit,hon har verkligen blivit en gottegris.

Sist jag var där så duschade jag henne och fick en tillsägelse av min så kallade mor,det ska inte du göra det är personalens jobb.Men om jag vill tvätta min mormor på rygggen,låta henne få en väldoftande bodylotion på sig så är väl ändå det upp till mig.Och nu skiter jag fullständigt i vad Siv säger.

Så länge mormor går med på att duscha och blir lycklig av det så gör det även mig glad.

Passade även på att måla hennes naglar och rulla upp håret.

      

Visst är hon fin min mormor   


Och när jag nu ändå gnäller så kan jag väl fortsätta.

Som ni vet så tycker jag om att laga mat,gillar porslin och glas.Roligt att kunna duka med varierande porslin.

Mormor hade några glas som jag tyckte mycket om och som hon sa ta dom Carina,du får dom.

Men jag svarade alltid,tänk om Siv och Catarina vill ha dom ? Jag måste fråga dom först innan jag törs ta dem med hem svarade jag mormor.Min mamma har värsta kontrollen på allt,och sedan visste jag inte om även dom gillade just dessa glas.

Nu har allt gått så fort och mormor kommer aldrig mer hem,så hennes lägenhet är tömd och allt är skänkt till myrorna.Fick veta detta idag och blev riktigt besviken på Siv och Catarina.

Inte ett ord om detta till mig,fy fan för dem säger jag.Varför tog jag inte glasen,varför skulle jag fråga om dom ville ha glasen ?

Nu är detta bara materiella ting,men ändå,jag tycker inte om att dom kör över mig.

Jag skickar dem alltid ett sms och meddelar när jag besöker mormor och ett sms när jag varit där.

Dom hör aldrig av sig till mig,om dom åker dit eller har varit där.

Jag skulle väl också kunna strunta i att skicka sms,men vill inte att dom är där när jag hälsar på mormor.

Den dag mormor inte längre finns så har vi - Siv och Catarina,inte någon kontakt mer.




Var och besiktade Kents SUBBA i dag och jag skämdes .För det första så luktar det hund i den,finns inget värre,så jag hade tidigare på dagen köpt doftgranar som jag hänge in.Sedan är den så skitig inuti,så pinsamt tycker jag.

När jag rullade in i besiktningshallen och klev ur bilen sa killen,Dags att besikta pärlan ? Ja bilen ska besiktas och den är INTE min.

Som tur var blev allt godkänd,med endast en anmärkning.


I går blev det två träningspass.

På morgonen var jag till Curves och på kvällen till Actic Sydpollen.En jaktkompis fru kör ett pass där på tisdagkvällar kl 18:00.Nio stationer,45 sekunder på varje station,4 varv.

Jösses vad tufft det var jämförelse med Curves.

Riktigt jobbigt,men förbaskat roligt och idag känner jag en träningsvärk jag inte haft på länge.Det är just ett sådant pass min kropp behöver.Tack Marjo för att du bjöd in mig till ditt pass.

Ska försöka komma på fler tisdags träningar.


Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards