Carina´s Blogg

Alla inlägg under januari 2017

Av Carina - 3 januari 2017 18:45

Jag hade väl aldrig trott att jag skulle våga mig på akupunktur.Men jag var modigare än vad jag trodde.

Har nog fått tennisarm utan att spela tennis.Och efter att ha ätit antiinflammatorisk värktablett i några veckor och det inte blivit bättre så insåg jag att jag måste göra något annat.

För att gå runt och ha ont är inte min grej och att inte kunna göra något pga värk är desto värre.Nu vill jag bli smärtfri,utan en massa tabletter.

Efter att jag har pratat med olika personer om olika behandlingar så beslöt jag mig för att testa akupunktur.

  

Blev rekommenderad att ringa denna kvinna i Södertälje och idag fick jag tid klockan tio.Jag fick fylla i ett papper,hon undersökte min arm och sedan fick jag ta av mig på överkroppen och så satte hon i gång behandlingen.

Vissa nålar kändes mer än andra och när hon vred till dom så var det exakt på dom ställena som smärtan är som värst.

  

Behandlingen tog en timme.Jag har bokat in två nya besök,har stora förhoppningar att denna kinesiska lilla kvinna kan råda bot mot min smärta.


Eftersom jag har så pass ont i min högerarm så vill jag inte träna på Curves än.Vill vänta tills det blir bättre.

Om några veckor ska jag börja försiktigt med träningen.


Nu när jag inte tränar så sätter det sina spår på kroppen och jag vill inte banta men ska ta tillvara på några tips jag läste om iForm.


1. Tänk dig för innan du stoppar något i munnen.Det du väljer ska vara värt att äta - och antingen vara 100 % bra för kroppen eller 100% njutning för själen.


2. Njut till 100% eller sluta ! Ska du äta choklad eller dricka vin så välj det bästa som finns,men ät och drick bara så länge du njuter av det till 100%,därefter upplever du förmodligen varken smak,färg eller konsistens,utan äter bara automatiskt vidare. ( det värsta är att jag kan äta 200 g och tycker det är lika gott hela chokladkakan )


3. 90-10 Lev efter 90-10 principen,där du 90 % av tiden äter 100 % korrekt och de sista 10 % äter precis det du känner för.


4. Ät rent och naturligt.Det du äter ska antingen ha växt eller levt i naturen ( Tur att jag är jägare ).

Välj så rena och oprocessade råvaror som möjligt- ju kortare innehållsförteckning,desto bättre.


5. 5 x om dagen.Ät 5 måltider om dagen:frukost,mellanmål,lunch,mellanmål och kvällsmat.Se till att det maximalt går 3,5-4 timmar mellan  dina måltider. ( i går läste jag om en tjej som bloggade om viktminskning och hon skrev ät bara tre mål om dagen.Ät dig då riktigt mätt och inget i mellan måltiderna)


6.Alla näringsämnen,tack! Varje måltid ska bestå av kolhydrater,protein,fett och något grönt i form av antingen grönsaker,frukt eller bär.


7. Fyll på med grönt. Till lunch och kvällsmat ska du fylla hälften av tallriken med grova grönsaker och en fjärdedel med kolhydrater som brunt ris,fullkornspasta,potatis eller grovt bröd.Den sista fjädedelen är för proteiner som tex kyckling,fisk,kött,ägg och baljväxter. Ät bara en portion.


8.Välj magra råvaror. Välj dina råvaror med omtanke,så kan du få mycket mat och bli mätt utan för många kalorier.


9. Skippa flytande kalorier.Drick vatten,te och kaffe.Piffa upp vattnet med citron.


10.Ät i tid. Ät när du är hungrig,men innan du blir utsvulten.Sluta när du inte är hungrig.Känner du dig proppmätt har du ätit för mycket.


11. Ät efter träning.Ät alltid snabbt efter träning - och helst ett huvudmål.


12. Ha disciplin.Undvik socker,alkohol,snacks och godsaker till vardags.


Det var tidningen iForms 12 tips.Det jag ska undvika är godis på vardagar,för jag har hamnat i godis träsket och detta är med råge.Ska även låta bli fikabröd.Vill som sagt inte banta,men tänka på vad jag äte i veckorna och framförallt tänka till innan jag stoppar något ätbart i munnen - är det värt att ätas upp och kommer jag att njta till 100% Förmodligen inte,eller jo om det är choklad   


Har i alla fall kunnat komma ut på längre promenader nu om dagarna vilket är jätte skönt.


Lena Söderman var ju här och fotade valparna i går och hon är ju så grym på att fota denna kvinna.

  

Tusen tack igen Lena.





Kram

Carina

Av Carina - 2 januari 2017 22:45

FAVORITER från NELLYS REA

HEELS | BAG | EARRINGS | DRESS
 
Nelly har mellandags rea.Såg denna kombination och vill även tipsa er andra om detta.
Är det inte snyggt så säg.
 
/Carina
 
 
Av Carina - 2 januari 2017 16:30

Ett nytt år står framför fötterna.Alltid lika spännande att blicka framåt för att se vad det har att erbjuda,men jag vet att det kommer att bli ett bra år.


Nyårsafton startade med jakt på Riksten.Kent hade som vanligt jaktlyckan på sin sida och fick skjuta en hare.En annan kille i jaktlaget fick skjuta rådjur.

Innan jakten avslutades så skålade vi i bubbel och det avfyrades en hagel ridå med nyårsskott.


 

Kvällen stod utan planer,äta och bara ta det lugnt hade vi bestämt oss för.Vi firade 31 år tillsammans och 24 år som gifta.Så lite extra god mat ville vi ha.

  

Gratinerad hummer till förrätt.Vildsvinsfile till huvudrätt -se recept här >>> gjorde en väldigt god sås till. Irish coffee sås.Mums vad gott,den kommer jag att göra fler gånger.Till efterrätt blev det lakritsmarräng med jordgubbar,blåbär och en vipad grädde med lemoncurde.

Mätta och belåtna la vi oss runt 22 - tiden.Det här med nattsudd är inget för oss.Det är på tok för skönt att sova.

Nyårsdagen hade vi bestämt träff med paret von Platen klockan 8:00 jakt stod på dagens program.

Både Jasny och Rea bjöd på fina drev men inget blev skjutet.

Men vi hade en fantastiskt trevlig dag i vackert väder,fina drev,soppa till lunch med goda vänner.


Måste bara berätta om mitt fynd!

Jag har letat LÄNGE både på nätet och i butik efter just en sådan gran.

  

Den ser väl inte så fantastisk ut,men när jag sett dessa granar lysa på olika tomter har jag sagt,en sådan gran vill jag också ha.Hittade den på Bauhaus före jul 1199:- på tok för dyrt tyckte jag och efter viss tvekan la jag tillbaka kartongen.Nu efter jul åkte jag tillbaka och kan ni gissa vad den kostade ?

Den kostade nu 129:50 :- förstår om jag hade köpt den innan jul vad besviken och lurad jag känt om jag betalat fullt pris.Vilken tur att jag var klok nog att avstå innan jul.

Jag köpte granen och sparar den till nästa jul.


Idag har Lena varit på besök och hjälpt mig att fota valparna.Vi har även hunnit med att fika och prata massor.

Fick en bukett tulpaner som nu så fint pryder mitt köksbord.

  


Kram

Carina


Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards