Carina´s Blogg

Alla inlägg under september 2015

Av Carina - 28 september 2015 21:30

Fy fan för internet....

Här sitter man och skriver,svamlar ja kalla det för vad ni vill? själv kallar jag det för min ventil.Och vad händer ? 

Jo hela skiten försvinner.Trött man blir,det händer inte ofta,men när det väl händer så blir man rätt så irriterad.

Tur man är ensam hemma.


September börjar nu att lida mot sitt slut.I helgen kommer det röda pluppen på väckarklockan att lysa. Nej jag använder inte mobilen som väckarklocka,vill ha en gammal vanlig hederlig klockradiosom bländar mig med tiden då jag slår upp dom blå mitt i natten,utan att behöva fumla efter en mobiltelefon.Den lägger jag i köket,skönt att slippa vakna och behöva glo i den för att se om det hänt något,och har det hänt något vill man ju kanske kolla vidare och då är sömnen rubbad.

Blev lite jakt för min del även i torsdags och igår.

Det var mycket vilt i farten på torsdagen.Två harar,ett smaldjur,en get med kid och till sist några minuter innan mörkret slog till kom bocken och han var inte framme länge förän jag avlossade ett skott  och han slog omkull direkt.

Är det inte hemskt att skjuta djur,kan jag ibland få frågan.För mig handlar det om viltvård och då känns det rätt. Skulle aldrig avlossa ett skott jag inte kan stå till svars för.

Skjut inte bort alla rådjuren nu,taxarna ska ha något att jaga.

Ja visst men inte denna bock,för han springer skyttetrafik mellan bilarna på en mycket hård trafikerad väg.Så innan någon kör på bocken eller jagande hund så fick det sluta så här,bäst för alla inblandade parter.

I går var det tanken att få jaga hare,men de lös med sin frånvaro.


  

Första oktober är det äntligen dags att släppa taxarna.Jag jobbar då tyvärr men vet att Nora ska i väg och jaga med husse.Själv har jag fredag,lördag och söndag som ska ägnas åt jakt.Och då kommer man till matproblemet - vad äter man till lunch ? att grilla korv varje gång får mig nästan att må illa avbara tanken.

Fick köttfärs över från gårdagens middag så det blev piroger av det i kväll.

Passade även på att baka kanelbullar,för på söndag är det kanelbullensdag och den vill man ju gärna fira. ta med mig bullar och bjuder jaktlaget på tänkte jag.Att samlas vid lunch kring elden är en del av jakten och väldigt trevligt.


I går åkte Isabella och jag till Uppsala,Rea skulle ställas ut.Tidigare har proffset-Hanna visat henne,men kunde inte denna gång.Så det var första gången för mig och det funkade bra även för mig.

man blir ju lite pirrig då man ska in och kämpa mot utställnings proffsen som kommer med sina vackra utställningshundar då man själv har "jakrhundar".Det blev i alla fall excellent,CK och utav sex hundar kom Rea trea i sin klass.Så jag var riktigt nöjd.Nu blir det inga fler utställningar i år,för nu ska det jagas.

Vi tar nya tag till våren igen.

Fick en fin bedömning på Rea och för mig är hon världens vackraste tax.

Mycket trevlig med underbart temperament.


Kram

Carina





Av Carina - 20 september 2015 20:45

Skönt med helg för då kan man vila upp sig,är det många som brukar säga.

Själv får jag nog säga,synd att det blir vardag så man får mindre fritid och när i tusan ska jag hinna vila upp mig ??


Det är självförvållat, säger min man ofta till mig.Men har man ett rikt liv med många olika aktiviteter som man vill göra då blir det ibland lite körigt.

I fredags var det dags för korvkursen på Gubbhyllan ute på Skansen.KC Wallberg höll en kort teorilektion för oss innan han släppte loss oss i sitt kök.

JAQT hade ordnat denna träff,men då det blev några avhopp fick även män vara med.

Vi var tre grupper på 5 personer i varje grupp, vi skulle göra korv på hjort och vildsvinsfärs.

Kryddblandningen fick vi i gruppen bestämma själva.

Min grupp fick hjortfärs och vi valde kryddorna -vitlök,chili,ingefära,salt och peppar.

Grymt gott.

  

När alla korvar var tillverkade blev det dags för middag,och då naturligtvis på korven vi stoppat.

Innan vi tackade för oss och sa hejdå fick vi med oss korv i från alla tre grupper.

Det blev en sen kväll, klockan 00:30 landade jag i sängen.

Tack Anne och Cia för att ni ville följa med.


Lördag morgon ringde klockan redan vid 06:00

Utställning i Malmköping stod på dagens program.Var lite osäker på om jag överhuvudtaget skulle anmäla till utställningen,pga den domaren som dömde,men valde ändå att göra det,fastän jag blev förvarnad om att han inte var bra. Ville ju träffa tre av mina valpköpare där så jag anmälde Rea och åkte dit.Med mig i bilen hade jag Hanna som även visade Rea så proffsigt åt mig.

Det blev dock endast ett very good,besviken,ja det blev jag,men jag kan tillägga att vi var flera som var besvikna efter gårdagens utställning.Kommer inte att ställa för dendomaren några fler gånger.

Det blev en lång dag,och jag hade dåligt samvete för Gabriella som kom till oss redan i fredags och som fick vara helt ensam hela dagen,men bra för hundarna hemma att få sällskap.

Strax innan klockan 18 parkerade jag hemma.Trött,jätte,jätte trött.

Kände mig inte så social och tillmötesgående så när middagen var klar och allt var fixat valde jag att redan strax efter klockan 21 säga god natt.


Väckarklockan skulle nämligen ringa söndag morgon kl 04:00

Harjakt vid Taxinge slott samling kl 06:00

Riksjägarna för kvinnor hade ordnat detta tillfälle.

Nio glada morgonpigga kvinnor skulle ut och jaga hare.Två män kom med sina harhundar.

För mig var det första gången som jag skulle jaga hare.

Det tog en stund innan ena hunden hittade haren,och då kom dom båda två, rätt emot mig på en grusväg.

Det var tjock dimma och sol,men eftersom hunden låg tätt bakom gick det inte att skjuta.

Det drog i väg och hunden fick flera tappter som inte gick att reda ut.

Den andra harhunden hittade räv som hon tyckte var mer intressant att jaga.

Dagen avslutades med korvgrillning och trevlig samvaro i solen,runt elden.

En mycket trevlig dag och alltid lika roligt att träffa nya jaktkvinnor tycker jag.

Tack för att du ville följa med Anne.


Strax efter tolv landade jag hemma.Blev hemma ett par timmar innan det var dags att åka till Haninge för att simträna Nora.Hade bara med mig henne i dag då jag skulle utöka simträningstiden i bassängen med henne och då räckte inte tiden till Rea.Det fick bli en PW runda med Rea och Nora då vi kom hem igen.


 


Klockan är strax 21 och jag är fortfarande vaken,har varit vaken sedan 04:00 i morse och inte sovit en blund än.

Håller jag bara igång så är jag vaken.Men snart ska hundarna ut för en sista gång.

Jag ska duscha och sedan blir det till att krama kudden.

I morgon ringer klockan nämligen vid 04:45.


Jag är inte utvilad,men jag är fylld av en massa trevliga stunder som får mig att må så bra.

Så när jag nu somnar i kväll så blir det med ett leende på läpparna.



Kram

Carina



Av Carina - 14 september 2015 21:15

Det är så skönt när mannen är hemma igen.Allt blir som vanligt och vi människor är ju vanemänniskor.Allt ska vara som det brukar,för att vi ska känna oss trygga och må bra.


Inte en lugn stund i går...

Söndagen började med hundpromenad och frukost.Sedan tog vi hand om älgköttet som mannen hade med sig hem.

Malde till färs,stycka i bindre bitar,märka upp och in i frysen.

Han hade även med sig två hinkar med lingon och där i låg även ett och annat blåbär.

Så jag kokade sylt.

En med enbart lingon i och en med både blåbär och lingon.

  

Vi tog även en sväng med bilen till Kungenskurva för att kolla cykel,passade även på att äta lunch som blev Asiatisk buffé,riktigt gott och väldigt mättande.


Lite sent kom vi i väg ut till jaktmarken,jag ville spana efter bock och Kent efter räv.

Då jag smög fram till mitt pass lyckades jag skrämma i väg get,kid och en bock...

 

GISSA om jag blev BESVIKEN ???

Svårt att smyga tyst när det är så torrt och frasigt ute.

Satt i två timmar men bocken vägrade att komma tillbaka.


Så i dag när jag kom hem trodde jag att Kent skulle vara hemma eftersom jag slutade så sent = 17:00

Han kom ca 20 minuter efter mig  och vad hade han gjort ?

Jo köpten varsin cykel åt oss

 

Är han inte snäll så säg.

Så innan middagen tog jag Nora och Kent tog Tezz på en premiär cykeltur.


 

Vill ju få en så bra kondition som möjligt på hundarna nu när jakten snart är här och hundarna ska släppas ut i skogen,för att leverera ett och annat vilt till skyttarna.Längtar jätte mycket och hoppas att få möjlighet till jakt varje helg.


Middagen i kväll blev lite sen och då gäller det att man gör något gott,enkelt och samtidigt ska det gå relativt snabbt.

 

Det fick bli pulled chicken med rostad majs.


Receptbloggen är uppdaterad med ett recept på älgrullader.


 


Se receptet här >>>



Kram

Carina



Av Carina - 12 september 2015 17:45

Då har man varit gräsänka i nästan en hel vecka.Ikväll kommer mannen hem med Tezz och Jasny.

DÅ blir allt som vanligt igen,vilket är rätt skönt.

Det har varit en intensiv vecka.Måndagen började med ett LÅNGT arbetspass på 14 timmar,var trött i flera dagar efteråt.

Har haft Isabella hos mig söndag-onsdag morgon,samt fredag till lördag förmiddag.

Är glad och tacksam att hon gillar att vara med mig.

Lite jobbigt att sova ensam i två nätter,men det gick.



Det har blivit några kvälls PW med taxarna.

  

Vi har ju haft fantastiskt väder och då gäller det att passa på att vara ute.



 

Nu i september började jag simma med Nora och Rea i bassäng på Haninge Hundhälsa

Vi har haft instruktör vid två tillfällen,men ska nu i fortsättningen simma själva.Ska försöka att hinna med det ett par gånger i veckan nu innan jakten drar i gång.Sedan får vi se om det blir en gång i veckan.

Dom måste ju även få vila i mellan jaktdagarna.Längtar verkligen tilloktober nu.

Ska bli intressant att se hur Rea är i skogen.


Passade på att låna hem Minou igår.Isabella och jag hämtade henne på förskolan.Hon undrade var farfar var,och fick till svar - I skogen.

Det första Minou gör då hon kommer är att titta på hundarna och sedan är det dags att spela fotboll.

   

Fotboll och en massa bus bjuder denna tjej på.

  

När vi skulle sova sa hon bestämt att hon skulle ligga i farfars säng,vilket Minou självklart fick,hon är otroligt duktig på att sova om mornarna.Lämnade sängen vid 8:30 i morse.Så länge ligger jag aldrig annars i sängen.

 

Rea tycker att Minou är spännande.

Lämnade Minou vid lunchtiden i dag.Känns väldigt smärtsamt i farmors hjärta när hon gråter då jag lämnade över henne till sin mormor.

Isabella åkte i väg för att jobba.Och snart,om någon timme kommer Kent.

Middagen är välplanerad inför kvällen,rullader och egen gjord coleslaw samt kokt potatis och ett glass rött.


Ha en mysig lördagskväll ni med,för det tänker jag ha.


 


Kram

Carina


  

Av Carina - 6 september 2015 19:00

Veckorna rusar i väg och jag tycker inte jag får något gjort.Men när jag nu sitter vid köksbordet och blickar tillbaka så hann jag faktiskt med ett och annat.

Träffade Linnea på en fika i torsdags,hon går i väntans tider och nu är det riktigt nära för henne att bli mamma till en liten son.

  

På kvällen tog jag med mig Nora och Rea till Haninge Hundhälsa för att simträna dem i bassäng.Hade även bokat en instruktör som hjälpte mig.Nora är ju ett riktigt vattendjur och simmade på riktigt bra.Rea som inte är lika van gjorde riktigt bra ifrån sig hon med.Ska försöka simträna dem några gånger till nu innan jakten drar igång.


Isabella åkte med hem till oss i fredags och sov kvar.Så mysigt att få hem sina barn på middag och övernattning.



Då har mannen givit sig iväg på älgjakt en vecka.

Men innan han åkte så tog vi oss en klassisk spadag i går på Elements Spa.Vi hade fått det av döttrarna i julklapp och tyckte det var passande att ta det innan han åkte.

    

Det ingick även en lunch.Riktigt fint och avkopplande plats vi hamnade på. Lagom lena i hyn och mosiga av trötthet av att bara vara och njuta av lugnet åkte vi hem igen.

  

Vi grillade vildsvinsfilé till middag,gjorde en sås på dragon och till det blev det även vildris.Har du inte ätit det riset så bara måste du testa det,mitt favorit ris. 


Men oj vilket åskoväder vi hade i går,det var så att fönstrena skakade av smällarna.Tycker det är så obehagligt med åska,ja jag blir faktiskt rädd...

Tänk om Minou skulle vara här när åskan gick,då är jag ingen bra förebild,hoppas hon slipper uppleva åskan tillsammans med mig.

Jag hann gå PW runda på 6 km med taxflickorna i morse innan regnet kom.

Sedan har det städats i flera timmar.Rätt skönt att vara ensam hemma och på städhumör.Regvädret passade bra in.


Men att sova ensam är inte lika trevligt,så jag har fått sällskap av Isabella i några dagar.Fastän hon sover i rummet bredvid är det skönt att veta att hon finns i huset.Är ju lite mörkrädd av mig.

Åskrädd och mörkrädd   



Om jag nu ska fortsätta att beklaga mig så är det väl lika bra att ta allt på en och samma gång...

Det finns en ångbastu inom mig,ja det är sant,och det värsta är att jag inte kan reglera den själv.

Den sätts på några gånger om dagen, men värst är det på natten.

Klimakteriet är här,och när jag googlade på det stod det att det kan pågå i 5 månader upp till flera år.

Men hallå,hur ska man stå ut??

Testade salvan   i några månader.

En ärta morgon och kväll skulle smörjas in.Det funkade jätte bra i några månade men när salvan började lida mott sitt slut och jag köpte en ny så hjälpte det inte längre.Så nu står den där i skåpet till ingen nytta.

Törs inte ta östrogen så jag får väl gå här som en vandrande ångbastu.

Det är bara så svårt att klä sig,för där imellan så fryser jag.Inte lätt att vara kvinna och männen som klagar över en liten förkylning   dom skulle bara testa hur det är att vara kvinna   



Receptbloggen är uppdaterad men nya recept.


  

Senapsstekt lax >>>




 

Kyckling med smak av oregano >>>




 

Kryddiga hjortköttbullar >>>




Och nu strax ska jag och Isabella äta

 

Hallon & lakritspannacotta >>>


I morgon väntas en LÅNG arbetsdag,börjar klockan 7:00  och slutar ca 20:30.Vi ska ha föräldrarmöte där av den LÅNGA dagen.Är så glad och tacksam att Isabella är hemma med hundarna.



Må du aldrig sluta söka och utmana.

Må du alltid hitta vad du vill göra - och gör det bra.



Kram

Carina







Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards