Carina´s Blogg

Alla inlägg under oktober 2013

Av Carina - 31 oktober 2013 21:30

Veckans sista arbetsdag avslutades med en föreläsning i Svedmyra.

”Ett jagstärkande förhållningsätt förändrar livskvaliteten” Med Sanna Johansson och Eva Isaksson.

Föreläsare är Sanna Johansson som med egen funktionsnedsättning har mött personal och handläggare som både har varit bra och mindre bra. Sanna ger oss några väl valda ord på vägen som ger oss möjlighet att ge stöd på ett positivt och inspirerande sätt för personer med funktionsnedsättningar.
Till sin assistans har hon Eva Isaksson som arbetar med utbildning och metodutveckling
Genom ett lösningsfokuserat förhållningsätt ger vi möjligheter för personer med funktionsnedsättning att uppnå sina egna mål! När vi arbetar jag- stärkande så ökar vi människors möjligheter att bli mer självständiga i sina liv.

Mycket bra föreläsning och avslutning på arbetsveckan.


Hämtade Tobias och Linda på vägen hem.Dom skulle till oss på middag.

Väntans tider är det nu och det är nio dagar kvar till beräknad nedkomst av det lilla efterlängtade barnbarnet.

  


 

Middagen jag lagade blev,saftiga kycklingklubbor med en läcker dippsås av hoisinsås, riven ingefära, lime och sesamfrön. Såsen får ett litet sting av sambal oelek. Serveras med ris och en färgglad råkostsallad av rödlök, morot och sockerärtor. Mycket gott och uppskattat.

  

Receptet hittar du här >>>


Lite senare på kvällen kom Eva och Anders på fika.Eva och Patricia hade gjort en Taxpumpa till mig.

    

Jag blir verkligen JÄTTE GLAD när någon tänker lite extra på mig.Det värmer gott i mitt hjärta   


  

Jag hade gjort en knäckig äppelpaj med sour apple grädde.Det var sååååå gott.Roligt när man lyckas i köket med det man lagar tycker jag. Receptet hittar du här >>>


En mycket trevlig eftermiddag och kväll,ja en toppendag med andra ord.


Var mer noga med din personlighet än ditt rykte,för din personlighet är vad du egentligen är,

medans ditt rykte bara är vad folk tror du är.



Kram

Carina


Av Carina - 30 oktober 2013 21:00

Nu återstår det bara en arbetsdag sedan blir det ledigt i dagarna tre.Ska bli grymt skönt med en extra ledig dag.

Efter jobbet i dag blev det hem och ta hand om hundar,slänga i mig middag för att sedan åka hem till Lena.

Det var dags för ett repotage inför tävlingen Det stora matslaget.

Mitt i Botkyrka var och interljuvade oss tjejer i Dogges lag Team Botkyrka samt fotade. Vi kommer att vara med i tidningen vecka 46 som kommer ut den 12 november i våra brevlådor samt på matbutiker i Botkyrka/Salem

    

Vi kommer att vara med i avsnitt fem som kommer att sändas Tisdag 19 november kl 20:00 SVT 1



I en och en halv vecka har jag nu ätit normalt utan 5:2 dieten.Känner mig rätt "fin" i kroppen och jag hoppas nu att jag får behålla min vikt.Skulle vågen skena i väg kommer jag att börja med 5:2 dieten igen.

 



De flesta oroar sig i onödan.

Gläd dig i stället i onödan.

Det är betydligt roligare.



Kram

Carina




Av Carina - 29 oktober 2013 19:58

Strax börjar andra avsnittet av Det stora matslaget.I kväll tävlar Peter Harrysson och Tina Turner.

Jag undrar när vi ska vara med ? Nästa vecka kanske ? Eller veckan efter det ?

Man får ha tålamod helt enkelt och vänta.


Tisdag = zumba och i dag fick vi som ville pröva hantlar till zumban.Och jag var själklart villig att testa.Det gick riktigt bra och jag förväntar mig nu träningsvärk om ett par dagar.

Passade på att fråga om zumban kommer att fortsätta i vår,vilket den skulle göra.Superkul och vi kommer att fortsätta att dansa Camilla och jag.


Middagen i dag blev :

  


Pistou är en fransk sås som påminner om den italienska peston. I denna pistou är det pumpafrön som mixas med färsk basilika, olivolja och vitlök. Blandas sedan ner med pasta, grovriven halloumi, strimlade sockerärtor och skott från mangold.Receptet hittar du här >>>


Tack för ALLA fina kommentarer på FB med anledning av mitt inlägg i går.

Jag ska helt enkelt skaka av mig min känslokalla mamma.Finns liksom ingen anledninga att slösa energi på en människa som är en STOR energi tjuv och kall som IS.

Jag har så fina barn som behöver mig och som uppskattar mig för den person jag är.

Har ända sedan jag var liten nästan fått be om ursäkt att jag fanns.Var ständigt i vägen och kände mig som en vagel i ögat. Nu får det helt enkelt  vara slut på detta...


Jag kan inte ge bort HELA mitt LIV.

Men jag kan ge bort lite TID av mitt liv.

Sen får jag bara HOPPAS att det räcker så.


Kram

Carina

Av Carina - 28 oktober 2013 21:45

Fy fan för Cancer.Vilken hemsk sjukdom det är.En mycket gripande och känslosam insamlingsgala på sjuan i kväll.

När man fyllt 40 år så blir man varje år kallad till mammografi,det gör fruktansvärt ont.Men är ett måste och en självklarhet för mig att gå på.Jag tycker att det är en självklarhet och rättighet att låta alla kvinnor gå på en sådan undersökning.I Huddinge kommun måste man ta kompledigt eller tjänsteledigt för att gå på mammografi.

Tycker att kommunen borde bjuda på detta för att besegra cancern och låta oss kvinnor kunna gå på denna kontroll utan att behöva ta kompledigt eller tjänstelediggt.


I förra veckan skickade jag ett mail till min "så kallade mamma"

Hej!

Jag vet att du inte bryr dig om mig men vill ändå berätta att jag ska bli farmor,det är bara några dagar kvar.

Jag har varit med i en mattävling och som kommer att sändas på SVT 1 tisdagar kl 20:00.

Med vänliga hälsningar Carina


I dag fick jag svar


Hej Carina!

Lycka till med mattävlingen och även att bli farmor.

Hälsningar Siv.


Hon är kall som is denna kvinna och jag förstår inte att hon kan behandla mig så som hon gör.

Vad har jag gjort henne för illa ? Vad har jag gjort som förtjänar att bli så orättvist behandlad ?


Gabriella och Christopher åkte med mig hem efter jobbet.Men innan vi åkte hem så handlade vi på Ica Maxi.

Där stod stålmannen och såg så ensam ut.Man kunde vara med i en tävling för BÄSTA BILDEN och där bangade jag inte för att vara med.

  

Vi åt spagetti med köttfärssås tillmiddag och sedan hade ungdomarna önskat sig efterrätt.Vilket blev en hallonpaj med knäcktäcke.Mums så gott.


Ibland kan det vara svårt att alltid vara stark,men att våga vara svag ibland är också en styrka.



Kram

Carina



Av Carina - 27 oktober 2013 19:30

Fjorton grader i oktober.I kalendern står det att vintertid.Otroligt varmt ute för att vara just oktober.

Men jag klagar inte,tycker det är rätt skönt att slippa frysa.


Tänk hur snabbt ett drev kan bli en mardröm...

Så blev det i dag.Nora släpptes i skogen och efter drygt sju minuter fick hon tag på ett rådjur.Jag ställde mig på generalpasset som jag fick mig tilldelat.

Men blev inte långvarig på platsen.På min GPS såg jag hur drevet drog i väg åt helt fel håll.När det började närma sig Huddinge vägen blev jag orolig.Via kombiradion fick vi hjälp av Karri att ta sig till vägen.Själv sprang jag till bilen för att ta mig till denna hemska och hårt trafikerade väg. Kunde se att Nora just sprungit över vägen och tack och lov klarat sig.Men efter en stund ser jag hur hon vänder om.Nej nu kommer hon snart att korsa vägen igen...

Väl framme hör jag Karri ropa- jag har henne i min famn och det höll på att sluta riktigt illa.

Karri var blöt upp till låren,han höll en dyngsur Nora i sin famn och var allmänt chockad.

Nora hade hamnat i ett krondike och kom inte upp.Karri hörde två skall sedan blev det tyst en stund, ett skall till och sedan tyst igen.Nora kämpade för sitt liv,hamnade under vatten ytan och kom inte upp.Karri hoppade i diket och fick tag på Nora.Vilken hjälte han var Karri,så tacksam för hans insats att de inte går att beskriva i ord.

Tänk hur fort ett drev kan sluta i tragedi.

Åkte tillbaka till en annan såt för att släppa Nora på nytt.Ville inte att hon skulle bli avskräckt av detta.

Men ni har väl hört om dreven ? "lär känna grannens mark,skaffa dig en drever".

Ja så sant så...

I Noras såt som hon sökte igenom kom en drever med ett rådjur från sin såt.Kopplade då Nora så att hon inte skulle hänga på drevens rådjur.Och tur var ju det, för detta drev slutade borta vid gamla Södertälje vägen.

Vi fick en riktig skit dag i skogen.Men tack och lov kom alla hundarna med hem.

  


Var hemma redan vid tolvtiden igen. Dags att göra lite nytta hemma.Städa och tvätta.

Hade tagit fram älgkött ur frysen som i dag skulle tillagas.Hade ingen riktig koll på vad jag skulle laga,men tillslut blev det i alla fall en älggryta med trattkantareller och linngon,ris och broccoli med solrosfrön.

  

Och dagens betyg blev - det var väl inte så tokigt.


 Här hittar du receptet på gårdagens efterrätt.


Nästa vecka är det höstlov.Eleverna är lediga,men vi jobbar.Kommer att vara ledig på fredag så det blir en kort vecka för mig.Så skönt med en extra ledig dag.


Det gäller att ha mod att vara den man är och inte tappamodet för att man är den man är.


Kram

Carina



Av Carina - 26 oktober 2013 22:30

När klockan ringde vid halv sex i morse och regnet vräkte ner,tänkte jag,undra om jag blir själv i skogen?

För att gardera mig,skickade jag ut ett sms till dem som skulle jaga.Och vissa valde att stanna hemma medans andra sa självklart ska vi jaga.

Samling halv åtta och strax innan åtta upphörde regnet.Fem styckna var vi som gav oss ut i skogen för att jaga.Och vilket väder,så otroligt frisk och härligt.Ja riktigt skönt väder.

Nora drev rådjur och jag är mycket nöjd med denna lilla taxdam.Ambra drev hon med och det är nästan att man blir tårögd då en taxdam på snart 13 år har en sådan jaktlust än.

  

Rätt blöt om bena kom jag hem och tog mig en dusch och tände eld i öppna spisen.Skönt att kunna elda.


  

Middagen i kväll blev potatisgratäng med älgkött i en sås på calvados.

 

Gjorde även en efterrätt som var så god att den kommer att göras flera gånger.Kola trifle med lingon.Receptet kommer en annan dag.


Att laga mat är ett av mina STORA intressen.Men det uppskattas inte,ja jag får då aldrig höra det i alla fall   

Det skulle vara så roligt om jag fick höra,vad gott det var,vilken god middag du lagat.

I stället får jag höra,vilka goda middagar andra lagar och vad gott man åt då man var där eller där.

Inte så roligt att höra då man själv aldrig får veta om maten man lagar är god eller inte...


Så mycket bättre!!!

Mitt favorit program.Vilka bra artister vi har i Sverige.Så fantastiskt bra att man blir alldeles varm.

Lill Linnfors var kvällens artist som de andra skulle tolka,vilket de gjorde med bravu.

Alla artister gjorde det SÅ BRA, och gripande var det då Ulf Dageby sjöng - Du är den enda

Och man blev så glad då Ken Ring sjöng - Rus.

Tårarna var nära då Lill pratade om föräldrarollen.Att man ständigt och nästan jämt är en tillrättavisande och rätt gnällig förälder,fastän man älskar sina barn mest av allt och bara vill dem väl.

Man vill ju bara vara en snäll och bra mamma.Men samtidigt tillrättavisande och då rätt gnällig.

Börjar minnas tillbaka till den tid då jag var småbarnsförälder.Var nog en rätt tråkig,gnällig och fruktansvärd mamma.

Önskade jag kunde spola tillbaka tiden och göra om och göra rätt.Eller gjorde jag rätt redan då?

Och hur hade det blivit om jag inte gjorde som jag gjorde ?

Inget att grubbla på i dag.


Glöm inte bort att det i morgon är vintertid.Dra tillbaka klockan en timme redan i kväll så du inte glömmer det i morgon.


Vår vardag kan vara så lika.

Men ändå kan vår verklighet se så olika ut...


Kram

Carina




Av Carina - 25 oktober 2013 19:45

Då har jag varit på service eller renovering,vi kan kalla det för vad vi vill, i dagarna två.

I går var det hårfärgning och toppklippning och i dag skulle naglarna fixas och få nytt glitter.

  

Det är hos frissan man läser skvaller tidningarna.Där fick jag läsa att i nästa vecka av "Det stora matslaget" så är det

  


Peter Harrysson och Tina Turner som tävlar.Hade sms kontakt med Dogge i går och han trodde liksom jag att vi skulle komma med i nästa vecka.Men så blir det tydligen inte.

I denna vecka vann ju Sandra Dahlbergs lag,väldigt pigg och framåt tjej.

  


När jag kom hem i går,gav jag hundarna mat,rastade dem och skulle just börja laga vår middag då min mobil ringde och en i jaktlaget behövde hjälp med eftersök på en bock.

Det var bara att ta med sig Nora och åka i väg.Tre timmar i mörker trevade vi runt,Nora jobbade på riktigt bra,men tyvärr utan lyckat resultat från skyttens sida.Där i mot skötte sig Nora helt perfekt.

Så i går blev det ingen middag hos familjen Andersson,blev dock en kvälls macka.


Efter dagens arbete och nagelfix plus en massa andra ärenden så landade jag till slut hemma.Tänk att man alltid ska komma hem så himla sent jämt,inget jag gillar.

Slängde i hop torsdagskvällens middag,till kvällen middag. 

  

Som blev väldigt god.Kyckling med klygtpotatis,morötter och lök,med en kall chili och vitlökssås.Mums så gott.


I kväll blir det en lugn stillsam hemma kväll framför tv med sprakande ljud från öppna spisen.


Förakta aldrig avundsjuka personer.

De är avundsjuka bara för att de tycker att du är bättre än vad de själva är.



Kram

Carina


Av Carina - 23 oktober 2013 19:15

+ 13 grader varmt ute,det kändes nästan konstigt att möta denna värme då man gick ut.

På vägen hem säger samma radio pratare att vi inte ska glömma att ta på vinterdäcken, och i nästa mening berättar han att det i morgon blir 15-16 grader varmt.

Men hallå hur tänkte han där ?


I bland säger man något som man i nästa stund får fundera på hur man sa just det.

Vi delade ut elevernas Ipad och säger till samtliga,nu kan ni sätta på paddorna.

Lite senare fick vi frågan,hur menar ni när ni vill att vi ska sätta på paddorna,man kan ju göra det på väldigt många olika sätt.Och det var med glimten i ögat denna elev sa detta.

Man får nog tänka sig för hur man säger,då vissa elever kan tolka detta på sitt lilla sätt   


Nu är jag byxlös...

Ja utan skinnbyxor i alla fall.Under söndagens jakt blev det ett hål i byxbenet vilket jag inte kunde tro skulle inträffa i första taget på ett par skinnbyxor.Lämnade in dem i den butik dom var köpta i och skall nu skickas vidare,hoppas jag får ett par nya.Är inte så förtjust i lappade byxor.


Nu är det nära...

Vi väntar och väntar på detta lilla flickebarn som snart ska få se dagens ljus.Längtar massor efter mitt lilla barnbarn. Ska bli så mysigt att få bli farmor.Men det låter ju så gammalt -FARMOR Carina.



Återfall...

I dag fick jag ett återfall i sockerträsket.Inte bra,men fasiken vad gott det var med dajm.Ja det var väldigt dumt och jag åt inte bara en...nä det blev tre styckna och det var gott för stunden,men nu ångrar jag mig    



Söla inte bort ditt liv genom att imponera på andra -

gör det du tycker om i stället och visa att du tycker om det du gör.


Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards