Carina´s Blogg

Alla inlägg under november 2013

Av Carina - 30 november 2013 19:45

Denna helg  blev inte alls så som vi planerat.

I går skulle vi åkt  i väg och hälsa på en barndomsvän till mig från Österfärnebo,men pågrund av sjukdom så blev vi tvugna att ställa in resan dit.


Känslor,är ett tema vi just nu arbetar med i vår skola.I går så fick jag möjligheten att arbeta i en annan klass.

Vi pratade om att vara Glad, Arg,Ledsen och Kär.

Är någon här kär frågade Susanne ? En elev räcker upp handen.

-Jag är kär i min farmor och i chips.

Detta svar var ju bara för underbart.


Mötte Gabriella i Farsta i går för att köpa present till kusinen -Elias som fyller 4 år 30/11.

Kändes så skönt att få komma hem i skaplig tid,medans det fortfarande var ljust.Passade på att mata fåglarna.Nu har fjärde säcken på 19 kg fågelmat tagit slut.


  

Polenta är små gryn som görs av majs och används i många länder runt om i världen, bland annat det italienska köket. Jag lagade polentan ihop med parmesanost och buljong som ger god smak. Stekt fläskfilé serveras med polentan och en fräsch och smakrik svampröra med tomat till.Receptet hittar du här >>>


Skönt med sovmorgon,gick upp strax efter åtta i morse.När hundar och frukost var avklarade var det dags att fixa lussebaket.Jag är inte så bra på att baka lussebullar,tycker dom blir så fula.

  

Fula men väldigt goda,så jag får väl blunda då jag äter dem   

Efter lusse baket åkte jag till Skogås för att gratta Elias (Kent låg hemma och vilade sig)


 

4  år blev Elias i dag


Isabella,Linda,Tobias och Minou var också med på kalaset.Och jag tog chansen att få mysa med Minou som i dag är fyra veckor gammal.Kunde inte motstå hennes söta läppar och gav henne en puss.

Så nu har även hon fått läppglans på läpparna.

 

Hon är så söt att man vill äta upp henne    


 

Tagine är namnet på en slags lergryta, men har med tiden blivit synonymt för en marockansk gryta. Det här blev en fantastisk kycklinggryta, full av orientaliska smaker vanliga i det nordafrikanska köket – kanel, spiskummin, sötpotatis, persilja och citron. Serveras med couscous och krämig yoghurt till.Receptet hittar du här >>>


 

I dag fick jag nöja mig med att se demutanför köksfönstret,i morgon hoppas jag att se dem live.


När någon säger "Du har förändrats" så betyder det att du har slutat att leva ditt liv på deras vilkor


Kram

Carina


Av Carina - 28 november 2013 20:45

Då har man äntligen landat i soffan. Efter middagen var jag i väg på möte hemma hos en taxvän som hade fyra 12 veckors valpar hemma.Åhhh man blir ju bara så sugen på en valpkull igen.

Börjar lite smått leta hane till Nora,men det är inte helt lätt.Han ska vara duktig jakthund och snygg.

Måste boka tid för ögonlysning,kan vara skönt att ha det klart.Tror Nora kommer att löpa i mars/april.

Så det blir en sommar med valpar 2014.


Oj vilken storm/blåst vi haft i dag.Vi hade skola utomhus i dag tillsammans med en natur guide.Mycket trevlig men kall förmiddag i skogen.

  

Det är verkligen roligt att lyssna på någon som har ett så stort intresse för naturen och verkligen brinner för det och dessutom delar med sig av sin kunskap. Rickard Westin heter denna man.


Jag har fått frågan efter receptet på maten vi lagade i Det stora matslaget -

  

Pabellón Criollo - Receptet hittar du här >>>


  

I dag gjorde jag det lätt för mig då jag svängde ihop en snabb pasta med stekt aubergine, vitlök och körsbärstomater. Pastan blandas ihop med tomatröran, rostade mandlar och färsk basilika. Serveras tillsammans med ett urval av härliga charkuterier. Snabbmat på italienska, fullt av ljuvliga smaker! Receptet hittar du här >>>


Att lyssna på sin magkänsla är ofta mycket klokt


Kram

Carina



Av Carina - 27 november 2013 20:15

Känner mig inte riktigt kry i dag.Ont i kroppen,lite ont i halsen och lite febrig.

MEN jag är feberfri fastän jag känner mig febrig.Men det är ju förkylningstider nu,Gabriella är JÄTTE förkyld så hon har nog delat med sig av sina baciller.


I år har jag verkligen svårt att hålla mig.

Tjuvstartade förra helgen med julstjärnorna och i kväll med glöggen.Brukar ALDRIG dricka glögg förrän till första advent.Men i kväll då jag känner mig lite små krasslig kunde jag inte motstå varm glögg.

   



Jag blir så ARG på översexuella män!!!!! Vad fan tänker dom med ???

    

Gabriella jobbade i somras på en ute servering,och när den stängde för säsongen,var det dags för henne att söka nya jobb.Restaurang eller Café var det hon ville arbeta på.Så med en bunt CV i sin hand gick hon runt till olika restauranger och sökte jobb.

Och hon fick ett jobb direkt,hann knappt lämna Cafét så ringde denna man.Han hade berättat att han var noga med avtal,lön,rast och att hon skulle få ett anställningsintyg.Hon skulle få provjobba tre dagar med lön.Efter första dagen sa han att han var super nöjd med henne och ville hon så fick hon jobbet.Vilket hon så klart ville.

Och som mamma är man ju rätt tjatig,frågade efter detta anställningsavtal flera gånger.Men fick bara ett svar att snart kommer det.

Gabriella tyckte att han verkade väldigt speciell redan från början.Han berättade att han var gift och har barn,han berättade även att han hade en lägenhet där han träffade tjejer för att ha sex.

Att de anställda brukade stanna kvar efter jobbet och dricka drinkar med honom.Mycket prat om sex,vilket naturligtvis kändes väldigt obehagligt för Gabriella. Hon sa naturligtvis nej till att stanna kvar och dricka drinkar med honom och efter ca två veckor blev hon sjuk.Hon sjukanmälde sig och han blev sur att hon satte honom i skiten,det var ju löningshelg skrev han i SMS.

Men jag har ju feber och halsfluss svarade hon.Det blev många SMS den kvällen och han ville även ha hennes hem nummer men det ville hon inte ge ut.Efter den dagen bestämde jag åt henne GÅ ALDRIG MER DIT!!!Och jag såg på Gabriella att en sten föll från hjärtat,då berättade hon att hon mått så dåligt över att vara på jobbet,att han var väldigt obehaglig och äcklig.Som tur var har han inte petat på henne,då hade han nog åkt på en örfil direkt tror jag.

När jag i dag läste detta i Metro skickade jag bilden direkt och hon ringde tillbaka,det är han mamma.

Vi har nu fått veta att han är häktad och jag hoppas att hans fru får vetskap om vilket vidrigt as hon är gift med.

Han borde kastreras med en slö kniv.

fika aldrig på Café gamla munkbron i Gamla stan.


  

Här bjöds på en sallad av snabbkokta morötter och blomkål som vänds ihop med fräst lök, äpple och curry. Fiskfiléerna paneras i polentagryn – med ett ljuvligt frasigt resultat! Fullt av viktiga näringsämnen, en riktig kanonmiddag.Receptet hittar du här >>>


Hade planerat att baka lussebullar i kväll,men orken fanns inte...


Man har så fullt upp med att finnas för andra att man lätt glömmer sig själv


Kram

Carina


Av Carina - 26 november 2013 20:00

Det var en kall morgon som bet tag i kinderna på morgonpromenaden.Härligt att få möta solen i denna mörka månad.

Blev ett besök på polismuseet i dag med skolan.Och jag är ju lika sugen som eleverna att testa på att sitta på MC

 

Det skulle vara rätt coolt med mc kort och visst skulle jag passa som MC förare.Då kan jag glida in på Rosenhill med alla andra coola människor som hänger där på somrarna.


Mobil förbud i bilen från och med söndag 1/12.Man har inte hört så mycket om detta förbud,men i dag läste jag om det på Aftonbladet.

Blunda och tänk på vad som hinner hända i landsvägsfart medan du fipplar i mobiltelefonen. Tänk på när sekunderna går. Och att vi generellt kör mycket fortare i dag i moderna och välisolerade bilar. Tänk också på att vi inte rår över de fysikaliska lagarna och dödligheten i trafikolyckor ökar med 50 procent när hastigheten ökar med 10 procent.

Den 1 december kommer en ny lag. Den säger att man inte får använda mobilen så att det ”inverkar menligt” på hur man kör bilen. Känns det luddigt? Låt oss återkomma till det.

Låt mig istället vara tydlig: Jag vill förbjuda all användning av bilförares användning av mobiltelefon under färd, med undantag av handsfree.


Det är ju rätt klokt med detta förbud.Jag pratar allt som oftast i mobilen då jag kör bil.Det händer även att jag skickar sms.Men med detta förbud kommer jag nu att köra med båda händerna på ratten,för någon handsfree har jag tyvärr inte.Och sms kan jag skicka då jag stannat bilen.


Zumba tisdag och några nya dans steg.Man blir så glad av att dansa och i bland önskade man att fler tog chansen till att dansa,för det är ju så roligt.


  

 Inspirationen är klassisk husmanskost, resultatet bedårande gott! Utöver potatis finner man rotselleri och morötter i detta krämiga rotmos. Gurkan läggs in snabbt och kryddas med persilja. Tillsammans med stekta järpar blir resultatet en kanonmiddag. Receptet hittar du här >>>


Om någon behandlar dig som skit,kom i håg att det är något fel på den,inte på dig.

"Normala" människor springer interunt och "förstör" andra människor!



Kram

Carina

Av Carina - 25 november 2013 20:15

Vet inte om det är så värst märkvärdigt men blev ändå glad.

Fick en förfrågan från Matbloggstoppen -Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliten på dina goda recept.

Vi skulle bli jätte glada om du vill gå med i Hittarecept.se  så att vi kan länka till din blogg.

Som sagt inte så märkvärdigt men lite roligt ändå att min blogg får lite extra besökare. Detta gäller min matblogg - Carinas recept Och självklart tackade jag JA !


Tänk vad svårt det är att säga nej när man får en får en inbjudan.Men i bland är det svårt att räcka till  även för sig själv.

Förra helgen fick jag tacka nej till två inbjudningar.Och nu i helgen till ytterligare en inbjudan.

Men det som kändes lite jobbigt med en av inbjudningarna jag fick förra helgen var att jag svarade,nej tyvärr jag kommer inte.Tiden finns inte...Och får då till svar,att du kan väl försöka och visst kan väl du avvara lite tid osv.

Men för mig är ett NEJ just ett NEJ. Detta ska inte i frågasättas utan bara  respekteras.

Det värsta var att idag fick jag åter igen, bli ifrågasatt...Jasså du kom aldrig i fredags och varför inte det då   

Man ska inte behöva förklara sig.Ett Nej är alltid ett NEJ.


Hej Ylva sa en man till mig i dag. Sa du Ylva ? svarade jag  -Ja just det Ylva hej jag såg dig på TV i tisdags,svarade mannen.

I lördags då jag var på Maxi i Botkyrka träffade jag en gammal arbetskamrat som jag inte sett på många år,men även hon hade sett mig på TV i tisdags och kände igen mig.Några tisslade och pekade på mig och sa där är hon som tävlar med Dogge.Roligt och samtidigt genant.


Jaga inte folk.

Var dig själv,och gör din grej.

De som hör hemma i ditt liv kommer till DIG för att stanna.



Kram

Carina



Av Carina - 24 november 2013 21:00

En måndag kvar till julafton är det i dag.

I går var jag hemma hela dagen för att förbereda inför första advent som är nästa söndag.

På så vi kan jag jaga hela nästa helg,med gott samvete.

  

Det är riktigt mysigt nu med alla röda färger och stjärnor /ljusstakar i fönstren.


 

Middagen i går blev fläskkotlett med potatis guacamole.Receptet hittar du här >>>


Och till efterätt blev det hallon med chokladkräm.

 

Receptet hittar du här >>>


I morse var det dags att få på sig jaktkläderna igen.Jakt på Herrön stod på dagens program.

  

Det var en trevlig men kall dag.


Hem för att duscha och byta kläder,sedan var det i väg igen till Heron för att äta middag och spela bowling med tjejerna.Tror nog dom blev lite impade på mig och mitt handlag med bowlingklotet.

Lämnade Isabella på Söder och åkte sedan till Sköndal för att hämta Diza som varit utlånad till Anders för jakt hela helgen.

Eva Hansson,vilken rar vän du är-Åter igen har du tänkt lite extra på mig och mitt tax intresse.Till och med när du är bortrest finns jag med i dina tankar,gulle dig Eva   

  

Disktrasa och kökshandduk fick jag av Eva som hon handlat åt mig i Göteborg.

Åter igen TACK fina, rara,underbara,bästa  Eva.


20 arbetsdagar kvar nu,sedan är det ett välbehövligt jullov som väntar, ska bli skönt.

I morgon börjar en ny intensiv och händelserik vecka.


Den som ber om ursäkt först är modigast!

Den som förlåter är starkast !

...och  den som glömmer först är gladast!


Kram

Carina

Av Carina - 22 november 2013 18:00

  

I går var Camilla med mig hem efter jobbet.Vi åt middag drack vin/cider innan Kent körde oss in till Globen.

Middagen blev kyckling med citron,dragon och pasta.Receptet hittar du här >>>

  


Vi hamnade tillslut på Blues Kök & Bar där vi drack några cider innan vi stegade vidare till Anexet vid Globen för att se Stiftelsen.

  

Förbandet var Ulf Nilsson,hade aldrig hört talas om honom,men oj vilken grym röst.

Stiftelsen var riktigt bra och jag är ett stort FAN av dem.Gillar deras texter otroligt mycket.

Det blev en mycket varm och svettig konsert   


Och i dag har vi denna underbara veckodag = Fredag.

Blev rätt trött på eftermiddagen då jag var i väg för att fixa mina naglar,höll nästan på att somna,fick verkligen kämpa mig igenom den timmen för att hålla mig vaken.


Inget som lockar på tv i kväll så jag tror det blir till att krama kudden tidigt i kväll.


Du kan stänga dina ögon för det du inte vill se,men du kan inte stänga ditt hjärta för det du inte vill känna.


Kram

Carina

Av Carina - 20 november 2013 19:15

Carina ni vann i går,jag visste det, ni vann utbrast en elev i morse då den såg mig.

Visst tusan blir man glad och lite varm inombords då man förstått att det inte bara var min familj såg såg "Det stora matslaget" i går.

Det går nu även att se det på SVT Play eller klicka på länken ovanför så kommer ni direkt dit.

10 december blir det final.Av fjorton lag är det då sju lag som skall mötas.Spännande !!!

Vill även passa på att tacka för ALLA fina gratulationer på FB,SMS och mail som jag fått.Fina ni är mina vänner där ute i hemmen.


När man skrattar så mycket som jag gör samt gillar sol så börjar nu det visa spår i ansiktet.Jag har inte tänkt strama till mitt ansikte med plastik operation för då kan man inte skratta alls.

Där i mot kan man förebygga dessa skratt rynkor med olika behandlingar och nu testar jag något som heter Nu skin. Var på första behandlingen i dag och ska gå en gång till denna vecka,samt en gång i nästa vecka.Och enligt Lotta som nu utför detta på mig ska det visa resultatredan efter första.Hon har tagit en före bild och en efter bild sen får vi se hur stor skillnaden är efter tredje gången ?

Ja det är ju värt att testa,tänker jag.


  

Att utöka sin repertoar av fiskrätter är aldrig fel! Det här är ett enkelt och läckert recept på torsk i ugn med kokt potatis till. En härlig röra av fräst paprika, vitlök och yoghurt ger mycket smak till den milda torsken. En nypa cayennepeppar ger röran lite riv. Alltsammans serveras med en krispig machesallad.

Super gott var det och receptet hittar du här >>>

Har även lagt ut receptet på soppan vi åt i går,se här >>>


Bara den som är säker i sin egen identitet och sitt eget jag,

kan tillåta andra människor att vara annorlunda och unika och kan FÖRSTÅ och UPPSKATTA denna säregenhet.


Kram

Carina

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards