Carina´s Blogg

Alla inlägg den 22 september 2010

Av Carina - 22 september 2010 19:30

Halv nio träffades vi på Folkets Hus i Huddinge.

16 personer anställda i Huddinge kommun från olika arbetsplatser som Socialsekreterare, Biblotikarie,Barn/skolo/äldreomsorgen,kom till denna utbildning - "Arbetsledarutbildning i Kommunikation och ledarskap"


Det började med inledning-syfte med utbildningen och presentation av program och kursledare.

Presentation av oss deltagare "laget runt"Det tog en och en halv timme att presentera 16 personer.

Så det var inte bara till att säga Carina Andersson heter jag och är  Arbetslagsledare på Östra Gymnasiet.Nej dom ville veta allt   


-Sen blev vi indelade i tre arbetsgrupper.Dessa tre grupper ska vi vara i under alla fyra utbildningsdagar.

-Vi skulle nu skapa ett "Gruppkontrakt".Jag hamnade i en mycket bra grupp med intressanta mäniskor i och två personer i min grupp gillar jag skarpt-Erika och Pia   


-Att stå upp för sig själv på rätt sätt-att vara ASSERTIV ( Jag är OK-Du är OK). Liten självtest,diskussion,genomgång av förhållningssätt.

Självtesten vi gjorde hade tre olika personligheter.


1.ASSERTIV-Rak och tydlig

2.ICKE ASSERTIV-Eftergiven,faller undan

3.AGGRESSIV-Trycker ner, hotar


Jag är ASSERTIV(enligt denna test) = att vara rak och tydlig,föra fram sakligt och ärligt vad jag tycker,tänker,känner och vill.Lyssna aktivt på vad ANDRA tycker,tänker,känner och vill. "Stå upp för mina egna personliga rättigheter utan att för den skull inkräkta på andras rättigheter " JAG ÄR OK - DU ÄR OK " 


-Vi tittade på videon "Rakt På Sak".Nyckelord från videon -

1.VAR ÄRLIG,

2.BESTÄM VAR GRÄNSEN GÅR-OCH STÅ PÅ DIG!

3.KLARGÖR ATT NI FÖRHANDLAR SOM JÄMBÖRDIGA PARTER


-Grupparbete för att ta fram olika "case" att arbeta vidare med under nästa avsnitt av utbildningen


-Förberedelse av interljuv av vår närmaste chef angående rollklargöring.


När klockan närmade sig halv fem avslutades denna intressanta dag och nästa kurstillfälle blir två dagar i oktober.Längar redan dit.


  


Efter middagen och rastning av hundar var det dags att åka och hämta Gabriella från sin träning.Sen blev det trimning av taxen Viktor.Han är så söt då jag trimmar honom han riktgt njuter och bara myser"fortsätt matte,håll på så länge du vill"   

Nu blir det tv kväll och en av mina favoriter kommer på TV4 kl 21:00 Carina Berg


Ha en underbar kväll alla goda fina vänner

Kram

Carina


"Positivt tänkande påskyndar mina framsteg"

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards