Carina´s Blogg

Alla inlägg under februari 2014

Av Carina - 27 februari 2014 19:00

Besöket på två gymnasiesärskola i Uppsala var mycket bra.

Första besöket blev på Bolandgymnasiet.Vilken bra specialpedagog dom hade på den skolan,önskade att han arbetade på vår skola.Rektorn var också väldigt bra och all personal verkade trivas och detta speglade även av sig på eleverna.

Vi blev bjudna på lunch,fiskgryta valde jag,väldigt gott.

Efter lunch åkte vi till den andra skolan Jälla.Med inriktning på djur,skog och natur.Även den skolan var helt fantastisk.Tänk att få jobba med smådjur,hundar och hästar tillsammans med eleverna.

Man blir ju sugen på att byta skola,men det är på tok för långt att åka.

Vi hade vår rektor med oss och förhoppningsvis fick även hen lite input och nytänk till vår skola.


Det blev en regning dag i dag och jag börjar nu sakna solen väldigt mycket.Önskade att någon kunde kindnappa mig och ta med mig till ett varmt land,har en så fruktansvärd STOR LÄNGTAN efter solen.


  

Middagen i dag blev prinskorv,stuvade morötter och potatis.




Från och med idag slutar du att jämföra dig med andra.

De andra är så oerhört många och de är ändå inte som du.

Bara du är bäst på att vara du.


Kram

Carina


Av Carina - 26 februari 2014 19:45

Halva sportlovet har gått nu,känns rätt skönt att få vara på jobbet utan elever.Man får rätt mycket gjort,vi kan prata vuxenprat utan att behöva tänka oss för.Och vi hinner diskutera vårt arbete med varandra.

I morgon ska vi till Uppsala och besöka två skolor,alltid lika inspirerande att besöka andra skolor.


I går blev det zumba,jädrans vad svettigt det var,superskönt att få kämpa lite med kordination och kondition.


    

Jag testade igår Knorrs steak sauce till kassler som jag stekte på och pressad potatis.Det var riktigt gott och såsen passade perfekt till kassler.Så den tycker jag att ni ska testa.


  

I dag blev det en gammal klassiker - raggmunk med stekt fläsk och lingonsylt.Så himla enkelt att bara skala lite potatis och riva ner i smeten.SUPER GOTT och jag åt nog lite för mycket.


Jag och tänder...

Som sju åring hade jag JÄTTE MÅNGA hål i mina tänder,det var så många att min mamma skämdes över mig.

Men det måste väl ändå bero på henne ? Hon hjälpte mig inte att borsta dem ordentligt.Varför lägga skulden på ett litet barn?

Eller så har jag bara dåliga tänder helt enkelt.

All amalgan börjar nu tacka för sig i mina tänder,och tand efter tand börjar förfalla.

Var till tandläkaren i dag för att laga en av två trasiga tänder.Varför ska det vara så fruktansvärt dyrt ?

Jag begriper inte det.Och en sak till varför tar inte första bedövningen på mig? nej minst två sprutor varje gång.

Antagligen så är jag så skit skraj att denförsta sprutan inte biter.Får ofta höra av tandläkaren att jag inte ska glömma bort att andas.

Det gick bra i dag, förutom att jag hade hela höger sida av ansiktet bedövad, från örat till hakan.Fick hålla min hand på höger kind för att överhuvudtaget få med dens idan av ansiktet då jag pratade, och bedövningen satt i 3trimmar efter besöket.

Tänkte då jag pratade att det är nog så här dom människor med halvsidig ansiktsförlamning/stroke känner sig då de ska prata.Man tycker att man pratar tydligt men sluddrar som värsta fyllot.


ANMÄLD!!!

Nu är jag ANMÄLD till Stockholms vårrus.Ska bli så roligt att få springa det i år,försöker även att locka med mig några från jobbet och än så länge är vi tre som ska springa detta lopp i maj.


Jag vet att jag gjort mycket fel i mitt liv!

Jag vet att jag valt fel många gånger i mitt liv!

Jag vet att jag kommer att göra fel även i framtiden men när jag tittar på mina barn

så vet jag att jag gjort något väldigt rätt i mitt liv och som jag kan  vara stolt över!



Kram

Carina



#knorrsåsbuzz #buzzador

Av Carina - 24 februari 2014 19:15

Av en händelse så fick jag för en stund sedan lyssna till mannen Ola Ringdal.

Han berättade om sin bok: Det blir bra-Manual för skilda män.

Känner du någon nyskild man som borde bita ihop lite mindre och prata lite mer? Framför allt med sig själv? Är det kanske du? Då kan den här boken kanske vara något för dig eller honom?

Det blir bra Manual för skilda män är en användbar, hoppfull och inspirerande bok för skilda män, skriven av en man som varit där och som vet vad man behöver tänka på och känna till. Här finns konkreta handlingsförslag till hur man förhåller sig till barnen, vänner, sitt nya hem, ekonomi, träning, matlagning och städning.

Många män biter ihop och lever i ett slags tillstånd av förnekelse efter en skilsmässa. De orkar inte erkänna för sig själva att separationen är så stressande, sorglig och livsförändrande som den faktiskt är. En ren överlevnadsstrategi, men inte så konstruktivt i längden.
Män saknar ofta träning i att prata om känslor och problem, och saknar likaså verktyg att hantera en livskris. Det mesta går att lösa, men man måste se och formulera problemen innan man kan ta tag i dem.


Ola pratade även om att göra det lite mysigt där hemma.Tända ljus,skaffa sig en myshörna,levande blommor. Att äta och träna.Att ta hand om sig själv helt enkelt.

Ola hade själv satt sig i ett hörn i soffan och ätit glass,många män tar till alkohol.

Det är drygt 20 000 par som skiljer sig varje år i Sverige,och då är inte samboförhållanden inräknade i detta.

Känner du någon man man som skilt sig och behöver komma på banan igen så tipsa honom om denna bok,verkar vara riktigt bra.


Allergi...

Jag hade i dag lagat en soppa.Fänkål,gullök,vitlök som skulle brynas på i en kastrull.Kokas sedan i 10 minuter med 1 liter grönsaksbuljong.Där efter skulle den mixas och 2 dl creme fraich skulle blandas i,1 pressad citron,salt, peppar och 1/2 paket soja bönor och vid servering skulle man lägga i kräftstjärtar.

När jag åt detta fick jag någon allergi,blev rödflammig i ansiktet och hals.Fina fingrar och handllatorna blev tomatröda och ovanpå handen  kritvit.Kliade i näsan och allmänt konstig.

Undrar vad det var i soppan jag inte tålde ? Kommer inte att våga laga denna soppa igen.


Förr trodde jag att det värsta som kunde hända var att bli alldeles ensam,det är inte så.

Det värsta i livet är att omges med människor som får dig att känna dig alldeles ensam.



Kram

Carina

Av Carina - 23 februari 2014 20:00

  

 

Lördags morgon med nybakat bröd,dagen kan knappast börja bättre.Hittade ett recept där man skulle låta brödet jäsa över natten,och gräddas på morgonen.Var riktigt gott,så gott att jag även gjorde om detta till söndag morgon.

Receptet hittar du här >>>  Jag är inte så duktig på att baka,men försöka duger.


Det var dags för fönstertvätt och nya gardiner i köket.

    

Tycker det är så roligt att fixa hemma.


 

Gårdagens middag blev,den snabba biffen som  serveras med ett franskt potatismos. Puré aligot görs med lagrad ost och vispas ihop med kokt potatis – resultatet blir mycket smak och spännande konsistens. Krispig bacon, lök och kokta haricots verts blir pricken över i:et, en delikat måltid! Receptet hittar du här>>>


Och till efterrätt blev det vaniljpannacotta med lemon curd.

  

Receptet hittar du här>>>


Det blev två långpromenader i det vackra vårvädret med hundarna,det gäller att ta vara på dagen och fånga solstrålarna.

Melodifestivalen är inte alls så bra som den var förut.Man kan undra hur vissa bidrag kom med ?

Programledarna känns som dom är från sjuttiotalet och ingen direkt wow låt.

Ska bli intressant att se vilken låt som ska representera Sverige ???


Nagelfix i dag -söndag.  

Det skulle matcha min väska gillar ju leopardmönster.


 

Köpte mig ett par nya skor i dag.


 

Detta var supergott.Hemligheten till dessa frasiga fiskburgare heter panko – det japanska ströbröd som gör allt lite mer krispigt. Med kvarg, senap och grovhackad kapris får du en oförglömlig sås till fisken. Servera det hela med rostad potatis och en sallad av tomat, lök och citron. Smaklig spis! Receptet hittar du här >>>


Mamma kan du baka något till mig som jag kan ta med mig till jobbet?

Ja visst,men vad då?

Vet inte...

  

Testbakade en kladdkaka med kokostosca,hoppas den duger.Receptet hittar du här >>>


Sportlov nästa vecka för våra elever,men inte för oss pedagoger...Vi kommer dels att jobba på skolan,men även åka till Uppsala för besök på två skolor.


Det finns två typer av smärta i den här värden.

Smärtan som skadar dig och smärtan som förändrar dig!



Kram

Carina


Av Carina - 21 februari 2014 19:30

Det var några dagar sedan sist,men tiden har liksom inte funnits.En otroligt hektisk vecka som nu har övergått till helg och det ska bli otroligt skönt.Har inget inbokat,förutom Åsa på söndag.

I onsdags var vi på särgymnasiet på en otroligt bra och intressant föreläsning.

Föreläsaren Bo Hejlskov Elvén - Hur undvika och bemöta konflikter.

För närstående till barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och yrkesverksamma inom området.

Hur undviker och bemöter man konflikter hos personer med utvecklingsstörning eller autism, Aspergers syndrom, ADHD eller annan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?
Föreläsare är Bo Hejlskov Elvén, leg psykolog, som bland annat arbetar med hantering av problemskapande beteende hos personer med neuropsykiatriska diagnoser.
Föreläsningen är praktiskt inriktad med konkreta förslag på hur man kan undvika och hantera konflikter.

Jag kan varmt rekommendera er att lyssna till honom.



I torsdags var det dags för min första Party Lite visning.Jag har ju varit en trogen kund i många år och efter mycket OM och MEN beslöt jag mig nu för att bli en oberoende Party Lite konsult.

Behöver lite mer erfarenhet,men alla är vi nybörjare i början.

Kom hem till Lena i salem och dukade upp med lite ljus och dess tillbehör.

    

Sålde lite grann och fick två nya bokningar.Har inte så höga krav mer än att få till 1-2 visningar i månaden,men skulle det bli fler blir jag naturligtvis JÄTTE GLAD.


Så kom vi idag till denna efterlängtade fredag.

Den startade inte alls bra,jag var så nära att köra på en flicka i morse som bara klampade rätt ut i gatan,det var snö och väldigt halt.Det handlade bara om millimetrar så hade hon legat under min bil.En fruktansvärd start på denna dag.Men tack ock lov var jag snabb på bromsen och hann få stop på bilen i tid.


Efter dagens arbete uträttade jag lite ärenden innan det var dags att åka hemåt.Det regnar ute och jag kan inte riktigt bli klok på detta väder ???


Har uppdaterat min matblogg med två nya recept.

  

Svamplasagne med arrabbiata och spenat.Spenatsåsen görs med en pesto arrabbiata. Arrabbiata betyder arg på italienska, ett talande namn för den heta italienska favoriten. Lasagneplattorna varvas med spenatsås och en annan italiensk delikatess, tunt skivad portabello. Ost och pankoströbröd ger ett ljuvligt täcke på lasagnen.

Receptet hittar du här >>>


  

Kyckling satay med jordnötssås och kålrabbi-Satay är kött på spett med ursprung i Indonesien, men vanlig i hela Sydostasien. Marinera bitar av kycklingfilé i en söt marinad med färskriven ingefära och stek på. Gör din egen jordnötssås och servera med tunt hyvlade rotfrukter med frisk lime. Hacka gärna lite jordnötter och ställ fram som strössel! Receptet hittar du här >>>


Tänk att jag lyckades få till ett hjärta av en sten.

  

För några veckor sedan fick våra elever en varsin sten att forma.Jag gillar ju hjärtan och ville forma denna sten till ett hjärta.I dag blev den klar och visst blev jag nöjd.Ännu ett hjärta till min samling.

Kanske inte så vacker,men den är gjord av en amatör vid namnet Carina.


Låt oss lyfta fram det goda inom oss och visa varandra omtanke och kärlek.


Kram

Carina

Av Carina - 18 februari 2014 21:45

Vissa veckor är mer inbokade än andra,denna vecka känns lite väl tight.Och då har den ändå bara börjat.Men som man bäddar får man ligga...

Förkylningen hänger kvar men är betydligt bättre,så det blev zumba i Huddinge efter jobbet.Så himla skönt att få svettas och bli så där skönt varm.Fryser 95% av min vakna tid så att få upp värmen och flåset en gång i veckan är ju inte helt fel.

Efter zumban åkte jag till Haninge  för att hämta Gabriella som jobbade till 18:30,sedan blev det en sväng till Vårsta för att hämta paket.Vi var bra hungriga då vi kom hem vid 19:30.

Det blev många timmar hemifrån i dag då jag åkte redan vid 06:15.Men jag kan inte hoppa över zumban på tisdagar, tycker det är så härligt att få röra på mig till bra musik med en massa glada människor.

  

Middagen här blev en egen harissa från grunden, den starka ljusröda såsen från Nordafrika, som är särskilt populär i Tunisien. Serveras till den kryddiga lammkorven, bulgur med stekta grönsaker. Det blir en njutningsfull middag som för tankarna till varmare breddgrader.Receptet hittar du här>>>


I morgon ska jag först jobba sedan blir det föreläsning på kvällen.Och där i mellan ska jag hem till hundarna och fixa middag.Lika bra jag lägger mig nu så jag är pigg i morgon.


Det kan vara svårt att lära känna sina egna behov och gränser om man är uppfostrad att vara lydig och duktig.



Kram

Carina

Av Carina - 17 februari 2014 19:45

Tänk att vi idag äntligen fick se solen.Passade på att ta med mig en elev ut på en promenad för att njuta av dessa solstrålar.Tyvärr var det lite blåsigt och inte alls lika skönt att komma ut.

Tänk att solen kan få en att må så gott och bli så glad,även fast vindarna är kalla.Hoppas solen kommer på besök lite oftare.


Kommer ni i håg i somras då jag fick min id kapad.Nu måste polisen och samhället ta detta med id-kapning på fullaste allvar!!! Vi är vanliga människor som drabbas på olika sätt.Det finns ingen brottskod för detta,men det är väl bara till att fixa en brottskod.Hur svårt kan det vara ?

Lyssna på Jacks i Svenska dagbladet där 13 personer i 3 trappuppgångar fått sin ID kapad


  

I dag blev det Wallenbergare till middag.Wallenbergaren är en älskad pannbiff gjord på finmald kalvfärs och grädde. Här serveras den till rostad potatis och svartrot, den något bortglömda lilla roten med en delikat lite sötaktig smak. Servera med en gräddsås kryddad med timjan. En kanonmiddag full av rustika smaker!  Receptet hittar du här>>>



Underskatta inte dig självgenom att jämföra dig med andra.

Det är just din skillnad som gör dig unik.


Kram

Carina

Av Carina - 16 februari 2014 20:00

I fredags var det KÄRLEK i luften.Det fullkomligt sprudlade bland ungdomarna på skolan."Köp en ros och få lite gos" stod det utanför en dörr där det såldes rosor på skolan.

Här hemma blev det en lugn och stillsam kväll.

Jag lagade en karrégryta "Bombay".Som namnet antyder är det här en gryta med vindar från det indiska köket. Kikärtor, curry, lökklyftor och kokosmjölk är vanliga ingredienser i indisk mat, här i en gryta med fläskkarré. Hemliga kryddan? Körvel och citronsaft.

  

Receptet hittar du här >>>


Det blev en tidig morgon i lördags,hundarna började redan vid sex tiden och meddela oss om att det nu var dagst att lämna våra sängar.

Förmiddagen gick åt till att städa ur skafferiet,kryddskåpet och lite tvätt.

Isabella kom förbi en stund,lagade lite lunch åt oss.

  

Det blev en räkpasta med körvel.Körvel är örtkryddan från trädgårdslandet med en härlig arom av lakrits. Pastasåsen gör du med räkor, körvel, grädde, salladslök och vitt vin. Ljuvliga smaker ihop som påminner om sommardagar på västkusten och ett stilla kluckande vid bryggan.Väldigt gott,receptet hittar du här >>>

Sedan var det dags att bege sig till taxklubbena årsmöte för att hämta ut Noras drevchampionat.Dizas avelspris i silver och Hildas avelspris i brons.

  

Hem och rasta hundar för att sedan åka vidare till Mia och Magnus. som fyllde 5:2 år i går,himla fiffig ålder det där eller hur Magnus   

  

Där bjöds det på gryta och hembakad tårta av Mia,underbart gott.


Hade förhoppningar om att få lite längre sovmorgon i dag,men det blev inte så länge.Vid sju var det åter dags att gå upp.

Efter frukost åkte jag ut till jaktmarken och matade vildsvinen med en massa gott. Sedan var det dags att åka till Minou för att låna hem henne.

    

Sju timmars söndags mys med mitt älskade lilla barnbarn.Isabella kom också hit en stund och myste med oss.

Innan tjejerna skulle hem till sig lagade jag middag.I dag var det dags att testa såsen jag skulle provsmaka från Knorr Bearnaise.


    

Det blev inte bara Knorrs bearnaise sås utan hasselbackspotatis och älgyttersida,mums   


Nu har tjejerna åkt hem och jag har landat i soffan.Ska nu sitta här en stund innan det är dags att krypa ner i sängen och invänta en fullspeckad vecka med  - dans,föreläsning,partylite visning och lite annat smått och gott.


Det finns fyra saker som aldrigkommer tillbaka.

Stenen du kastat,chansen du missat,orden du har sagt och tiden som har gått.

Lev livet,här och nu.



Kram

Carina



#knorrsåsbuzz #buzzador

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards