Carina´s Blogg

Av Carina - 10 augusti 2016 19:15

Det blev en mycket tung och ledsam dag i går.Tårarna var som floder ner från mina ögon.Kan fortfarande inte förstå att Lars inte längre finns kvar.

Sitter och läser tillbaka vår sms konversation som handlar om väder,mat,hundar,jakt,platser du befann dig på och nu mot slutet hur du mådde.

Du önskade att jag skulle besöka dig nu på slutet,men jag blev överraskad med en resa och hann ej träffa dig en sista gång.Det är något jag ångrar mycket i dag.Förlåt Lars.

Vi hördes av flera gånger i veckan och jag tror du kände att jag fanns där för dig min fina vän - Lars O Törnkvist.

Tänker tillbaka på jaktkryssningen vi åkte på i mars månad.

Vi åt tre rätters och hade en gemensam favorit som efterrät - Choklad.Vi älskar choklad du och jag.Tänkte köpa med mig en ask från Rhodos men valde att köpa en här hemma i Sverige istället,den får jag nu äta upp själv.

Natten blev lång och vi svängde våra lurviga ben på dansgolvet,för var det något du kunde så var det att dansa.

Du lämnar ett oerhört STORT tomrum.Vem ska nu skicka fredags kramen till mig ? Fan vad jag hatar cancer...

Livet måste gå vidare även för mig.Skönt på sätt och vis att jobbet började i dag,tänkte först stanna hemma efter en sömnlös natt ,men valde att jobba ändå.

Jag har varit duktig med min motion dessa tre dagar - PW på morgon och kväll samt ett Curves pass.

Det är så roligt att kunna följa sin träning på datorn.

Här är min PW runda som jag går.

Och ja jag har träningsvärk i dag,en skön smärta som bevis på att jag kämpar på med styrka och kondition.

Det blåste på bra här hemma i går,så pass bra att detta träd föll.

Receptbloggen är uppdaterad med nya recept.Så ta dig en titt här >>>

Roserna jag öpte den 11 juli ser ut att trivas

Var rädd om varandra.

Av Carina - 9 augusti 2016 11:00

Är så ledsen av beskedet som nådde mig idag.Min vän finns inte längre kvar i livet-CANCERN TOG HANS LIV!!!

Så fruktansvärt hemskt och ledsamt.

Vi har haft väldigt tät kontakt så jag har följt honom genom sjukhusbesöken och förstått att det varit allvarligt.Men inte hade jag trott att han inte skulle klara av det.Denna starka man med sådan livsglädje och kämparglöd.

Fick sms då vi var på Rhodos där han berättade om sin cellgiftsbehandling och att det var värsta dagen på hans sjukhusvistelse.Men att han nu var på banan igen.

Skönt tänkte jag,detta fixar han.

Jag kan inte förstå,är så ledsen och tårarna strömmar ner från mina ögon.

Det gick ju så snabbt på slutet.En cellgiftsbehandling hann du med.

Vi hade planer på att jag skulle komma upp till dig i höst och jaga.

Middagen efter min resa blev aldrig av.

Nu får jag leva på våra fina minnen och läsa alla våra sms konversationer.Kommer verkligen att sakna dig.

Vila i frid nu min kära vän R.I.P Lars

/Carina

Av Carina - 8 augusti 2016 13:45

I fredags kom Isabella hem till oss,jätte mysigt och trevligt.Men mitt godisuppehåll på 11 dagar var som bortkastade. Hon hade nämligen med sig MASSOR av lösviktsgodis.Och vem kan motstå det ? inte jag i alla fall.Vi låg i varsin ände av soffan och jag bokstavligen VRÄKTE i mig godis.

Men va fan Carina,det funkar ju inte om man vill gå ner i vikt.Så nu är det bara att börja om igen.

Fjorton dagar ska det visst ta innan man kommer över godis suget.

Så vansinnigt korkat gjort utav mig

I lördags morse hade jag satt klockan på 05:30 för at gå min PW runda.Duschade och åt min frukost innan jag och Rea satte oss i min bil för att åka och hälsa på hemma hos Majsan och hennes fybenta vänner samt hennes sambo.

Efter fyra timmar var vi i Vetlanda.

Det var så trevligt att hälsa på Majsan.Vi har som alltid väldigt mycket hundprat.Tog en promenad ner till sjön. Kollade in valparna som ska flytta om en vecka och ännu mera prat.Vi åt en god middag och kvällen blev lagom sen.

Åter igen det var super trevligt och mysigt.Sådan gästvänlighet som Majsan bjöd på måsta även jag ta efter.

Majsan hade sex vuxna hundar plus sju valpar hemma,och det fungerade alldeles utsmärkt med Rea.Hon är så behaglig att ha med sig min älskade lilla tax.

Söndag morgon åt vi frukost och begav oss sedan till Eksjö för att gå på hundutställning.

Jag hade bestämt träff med Stefan som äger Rebus.Jag skulle hjälpa honom att visa Rebus.

Det blev ett Excellent och utav åtta hundar placerades han som fyra.Rebus är en stor kille,pälsen var inte trimmad,så jag blev nöjd över resultatet.

Rea visade jag för första gången i championklass och hon fick excellent med CK och placerades som trea av fem tikar.Även med det reultatet blev jag nöjd

Samtidigt i Gävle är Peter på utställning med Sako och får strålande resultat - Sako blir nämligen BIS 2:a

Det är lite extra roligt när jag som jakthundsuppfödare lyckas få fram lite snygga taxar.

Så jag är riktigt nöjd över dagens utställningsresultat.Sako startade även på ett ordinarie spårprov i lördags och blev tre.Så stort GRATTIS till fina framgångar.

Jag kom hem till oss ígen igår vid 17 tiden.Lagade middag och tog sedan PW runda med taxarna.

I dag är tyvärr inte Rea så pigg.Hon kräks men verkar ändå skapligt pigg.Jag hoppas verkligen inte att det ska bli som sist hon var magsjuk.Detta är nackdelen med utställningar.

Jag har gått min PW runda nu på morgonen och varit till Curves och tränat.

Börjar städa och fixa till det lite hemma,nu börjar nämligen mitt LÅNGA sommarlov/semester att lida mot sitt slut.

Det har varit en bra ledighet och jag kan inte klaga över något.

Vädret börjar nu att kännas som höst,tycker jag.

Den kom väl lite tidigt den känslan,men vi vet ju vad vi har framför oss.

Av Carina - 5 augusti 2016 12:00

Uppdraget...

Ja uppdraget jag fick av Kent var att fixa hundvakt åt fyr hundar till tisdag kväll.Hur lätt är det med kort varsel få någon att ställa upp i åtta dagar ? På ca en och en halvtimme ordnade jag det.

Kent hade hittat en resa åt oss på Rhodos,planet skulle lyfta kl 06:00 onsdag morgon 27/7 och jag fick uppdraget måndag 25/7 ca kl 11:00.

Nu förstår jag varför han inte ville planera sin födelsedag den 1/8,han hade resan planerad och ville överraska mig.

Det var tretton år sedan vi två (fast då med tre barn) åkte på en sol och bad resa.

Vi hade fantastiska dagar.Klarblå himmel varje dag,inte ett moln.

Hotellet var bra,hårda sängar,men det har ju alla hotell tycker jag.

AC på rummet hade kunnat fungera bättre,fis ljummet.

Vi hade all inclusive och det var riktigt generöst.Det fanns alltid något att äta från kl 07:00-23:30

På lunchen kunde man välj på tre olika matställen.Grillat,asiatiskt eller pizza,korv och annat plock.

Vid två tillfällen valde vi att äta middag på stan,blir lätt att man tröttnar på middagsbuffen.

Vi valde att ligga vid stranden och sola samt bada.Mycket lugnare och där fläktade det mera.Skönt att vi båda tycker lika.

Louis Colossos heter hotellet

Matat fiskar gjorde vi på Kents födelsedag.Det kittlade,gjorde inte alls ont,vilket jag trott.

Vi var in till Rhodos gamla stan vid två kvällar,resten spenderade vi i Faliraki.

Blev två dagar med mycket motion,sedan fick Kent problem med sin fot.Vilket var synd då jag älskar att promenera och vill inte gärna gå själv när man inte är i Sverige.

Lite strandpyssel med stenar på solsängen.

Denna väska fick jag av Kent,perfekt som handväska till en jakttjej.

Vi flög med SAS och dom höll tiden riktigt bra och servicen ombord var mycket bra.

Så allt har varit till belåtenhet.

En vecka räcker gott och väl för min del,längtar hem till hemmet,hundarna och min mat.

Mina promenader/träning och min säng.

Baksidan av det goda livet...

Jag fattar inte hur jag kan lyckas gå upp i vikt på sju dagar.

+ 2,4 kg det är ju helt galet mycket.

Jag som tränat och varit aktiv hela sommaren,så åker man på semester en vecka och allt bara faller.

Har inte ätit en endaste efterrätt fastän det fanns mycket gott att äta.Jag har fått i hop ca 10.000 steg och ibland det dubbla.Jag beriper inte varför jag har så lätt att gå upp i vikt.Eller jo det gör jag väl...

Har ju fel på ämnesomsättningen,men vad tusan det är ju nästan ett halvt kg per dag för två av dessa sju dagar har ju gått bort till att resa dit och hem.Detta är verkligen baksidan av semestern.

Inte kunna ät och dricka och bara njuta som man vill.

Nu är det bara att starta om från noll igen.

Har hunnit gå två PW rundor och varit två pass på Curves.

11 dagar utan godis,känner mig riktigt nöjd.

Nu ska jag kämpa på ordentligt,äta bra,vilket jag alltid tycker att jag gör.Och motionera,vill gå ner minst 5 kg och jag ska fixa detta.Skam den som ger sig.

Hundarna har haft det bra och dom har skött sig.Men Tezz har nog lidit mest av dem alla.Oj vad låg hon kändes första dagen vi var hemma.Taxarna vägrar lämna mig och jag måste säga att jag haft dåligt samvete för dem.

Det känns betydligt bättre och skönare att låta våra döttrar bo hos oss och passa hundarna.

Nu lär det nog dröja innan vi ger oss i väg på resa igen.

Av Carina - 25 juli 2016 18:00

Nu är det inte många dagar kvar av juli månad.Min semester börjar också att minska rejält.Jag har verkligen haft en skön och härlig semester,ska fortätta att njuta 15 dagar till.

Förra veckan lånade vi Minou så att hon fick vara ledig från dagis,fem dagar var hon hos oss.

Så glad,så nöjd,så tacksam hon är.Allt är jätte,jätte roligt,maten är jätte,jätte god.

Minou en humor som är helt underbar.Så glad att jag får vara med i hennes uppväxt,skulle aldrig kunna välja bort Minou.

Det blev verkligen jätte,jätte tyst i fredags då vi lämnade tillbaka Minou.Kusligt tyst och riktigt tråkigt.

Solen har varit med oss och jag är så tacksam för det.Passade på att ligga i blöt hela lördagen,då det var riktigt varmt.

På kvällen var vi bjudna hem till Maarit och Magnus på middag.Isabella kom också dit och åkte sedan med oss hem för att sova kvar.

Ja hur blev det nu med mitt choklad ätande i förra veckan ?

Det sket sig totalt !!!

Jag är nog choklad beroende

Och alldeles för många glassar blev det.Men så är det ju semester och då ska man kunna unna sig.Men har man som jag åtta veckors ledighet så går det inte att unna sig hela semester.Det var dels därför jag tog tag i träningen nu i sommar.

Vet ju hur illa det blev förra sommaren.

Nu har jag gått mina PW rundor innan frukost och tränat regelbundet i fyra veckor.Tror inte det är någon skillnad än på kroppen,med tanke på mitt choklad/glass intag.Men hade jag inte gått mina rundor och tränat på curves hade jag förmodligen svällt över.

Jag är inte jätte överviktig men magen och höfterna är det för mycket utav.Plus att jag behöver få mer muskler på mina armar.

När jag ser mig själv i spegeln ser jag bara en jätte mage.Maarit fotade mig i lördags och ser ni vad som är stort på kroppen ? Jo magen och runt höfter och bak.Som om jag skulle ha en badring under klänningen

Nej mindre choklad och glass och så träning på det,så ska jag nog kunna forma denna 47 åriga kropp till i alla fall lite bättre form.

Träningen känns rolig och jag är verkligen motiverad till den.Måste bara bli kvitt godissuget.Men jag har ju varit godisfri i tre månader tidigare,så jag kan bara jag vill.Och ingen annan än jag själv kan ändra på detta.

Satte klockan på 6:30 i morse,gick min PW runda,åt min frukost och sedan träning på curves.

När jag kom hem och varit hemma en stund frågar Kent om jag har tråkigt.Ja det hade jag väl,men svarade nej inte direkt.Varför undrar du ?

Jag kan ge dig ett uppdrag.Det kan vara jobbigt men roligt,svarade han.

Berätta då så får jag avgöra sedan om jag antar uppdraget,svarade jag.

Uppdraget jag fick var riktigt överraskande och roligt.Jag klarade av det på drygt en timme.

Vad uppdraget var ska jag berätta om i mitt nästa blogg inlägg.

Av Carina - 17 juli 2016 22:15

Blir arg på mig själv...

Nu får det banne mig vara slut på mitt godis ätandet.Förstår inte att det ska vara så svårt ?

Jag har ju börjat tränat för att bli starkare och må bättre i första hand och sedan vill jag ju bli av med volangen runt magen.Men då kan jag ju inte äta godis så som jag gör i dag.Äter oftast i smyg,så inte Kent vet om det,för då smakar det bättre och jag slipper även höra hans pikar,om mitt godisätande.

CHOKLAD är min drog,och jag måste sätta STOP för det,nu när jag blivit så duktig med träningen och mina PW rundor.

För risken är ju att jag tröttnar på träningen om det inte ger något resultat och så länge jag vräker i mig choklad så blir det ju inget resultat av träningen.Det säger ju sig själv.

Okej då kör vi godis förbud från och med i morgon,för i dag är det redan kört

Veckans träning blev 4 pass på curves och 6 PW rundor på 6 km/per runda.

Tre veckor på curves är det nu som jag har tränat.

I fredags efter att ha ätit löjrom och rökta räkor och druckit bubbelvatten åkte vi ut till jaktmarken för att se om vi kunde komma åt och skjuta något vildsvin.

Älgtjur,dovhjortar och rådjur var ute,men vidsvinen höll sig borta från bondens åkrar.

Dovhjortar är ju rätt märkliga djur.Hade en hind som försökte skrämma mig,samtidigt som en bock skällde i skogen, vet inte om jag eller bocken var den som var mest läskig för henne ?

För två år sedan (tror jag det var) så köpte vi två nya äppelträd,ett av dom heter Sävstaholm och det trädet skulle ge rikligt med frukt.Två äpplen ser det ut att bli i år,och jag vet inte hur jag ska få det till att bli fler nästa år ?

När beskär man äppelträd och hur gör man ?

Isabella kom och hälsade på oss i dag,det blev altanhäng och yatzy spel.Hon åt middag md oss och fick med sig tre matlådor hem.Vi rökte hel kyckling samt vitlök och tomater.Kycklingen var god men vitlök och tomat är godare att grilla,tycker jag.Kycklingen hade legat i saltlag i två dygn.Recept kommer i bloggen senare.

I morgon ska vi hämta Minou,hon ska vara hos oss fram till på fredag.Längtar så mycket efter henne,har inte träffat henne sedan 26 juni.

Av Carina - 15 juli 2016 14:15

Det är skönt när man kan bocka av på sin to do lista.Har blivit två bockar denna vecka.

Servat bilen och skjutit älgmärket - är bockarna.

I onsdags var skjutbanan i Tyrved öppen för ungdommar och kvinnor från klockan 12:00.Jag var ensam på älgbanan, dom andra valde att skjuta lerduvor.

Mitt mål var att börja med älgmärket,och jag blev klar.Det gick bra och var riktigt roligt.

Sköt silver och är nöjd med det,fast guld hade ju varit mycket bättre,men det är inte alla män som klarar silver så jag är NÖJD.

Men vart är sommaren ???

Vill ha dessa varma sköna dagar,med blå himmel,stekhet sol och svett som lackar och kläder som består av bikini.

Då trivs jag bra

Jag undrar om det blir sådana dagar.Dom är lätträknade och efterlängtade.

Fyra PW rundor på morgoen innan frukost har det blivit denna vecka samt fyra pass på Curves.

Det ska bli intressant och se om några veckor om det blivit någon skillnad på måttbandet.

Av Carina - 11 juli 2016 22:15

Det är så himla sexigt med händiga män.Ja det tycker jag faktiskt,och jag är riktigt stolt över min man och det han levererar åt mig och vårt hus.

Jag har ju snöat in lite på rosor och vill nu införskaffa mig ett gäng rosor på olika platser på tomten.

I dag fick jag första platsen klar,en portal till altanen.

Före och efter bild.

Här ska förhoppningvis klänga rosor så fort dom sätter fart och börjar växa.Rosen jag köpte heter New Dawn och färgen är naturligtvis - ROSA.Blommar juli-oktober.

Vet inte hur snabbt dom växer. Men jag ska vårda dem ömt så kanske de sätter fart.

Mina andra ros projekt får vänta till nästa sommar.Vill ju inte slita ut min man

Ny vecka och ny träning.

Förra veckan blev det endast fem PW rundor plus långpromenaden med Isabella.Fyra pass på curves.

Denna vecka är mitt mål att träna fyra gånger på curves och minst fem PW pass.

Att bo som vi gör är fantastiskt skönt.Skogen utanför dörren och nära ner till bad och fisk plats.

Kent fiskar medans taxarna badar.Nora är riktigt svår att få upp från badet,hon verkligen älskar att bada.Vilket kanske är till nackdel då vi jagar,om drevdjuret väljer att gå ner i sjön.

Jag har nu bestämt mig för vilken hane jag ska para Nora med i höst.Vem det blir talar jag om när parningen är gjord. Nu är det bara Myntas hane jag ska bestämma mig för,men jag tror jag vet vem det blir.

Fick ett samtal idag om att en av Noras valpar (Reas syskon) smet från huset i torsdags och jagade rådjur.Det slutade lite olyckligt,då han korsade en väg och en bil kom.

Ägaren till hunden fick ett samtal från djursjukhuset,dom som hade kört på hunden hade åkt till djursjukhuset och nu inväntade ägaren för att berätta om händelsen.

Vilken tur att det finns så bra människor som tog hand om situationen och åkte raka vägen in till djursjukhuset och även stannade kvar.

Hunden var i chock och hade väldigt ont,svår att undersöka pga av detta.Fick smärtlindring och omplåstring. Röntgades nästa dag och då visade det sig att han hade tre brott på sitt bäcken.Men det var enligt veterinären på tre "bra" ställen.

Hunden är/var i så god kondition och så muskulös, samt ung ,så detta ska snabbt leka i hop och inget mer än vila och smärtlindring behövs.

Stackar liten tax,ska försöka åka förbi dem i veckan och hälsa på.

Det är verkligen ett farligt liv dom lever våra jakthundar - med livet som insats.