Carina´s Blogg

Alla inlägg under december 2012

Av Carina - 11 december 2012 19:15

Klockan sex i morse stod jag skrikande på en köks stol.Det var et hjärtskärande skrik och hysteriskt gråt-

Allt på grund av en mus.

I lördags upptäckte jag rått skit under diskbänken.NEJ säker Kent det är möss och det där är inget mus skit.

Det är det visst det sa jag.NEJ sa Kent och då teg jag.Tänk att han alltid tror att han vet bäst,men jag ska nog visa honom.

I söndags var det mus skit där igen plus att sop påsen var sönder gnagd.Ringde till Kent och sa att han MÅSTE köpa en rått fälla innan han kom hem för vi har råttor hemma.

NEJ inga råttor men möss Carina och det är väl gulligt.Ja eller hur...

Jag är en häst tjej och har haft möss i stallet springande inne hos häsarna och tyckte väl inte att det var så läskigt.

Men att ha dem hemma i mitt hus,i mitt kök det är äckligt.

Ja vi bor på landet jag vet,men det är äckligt ändå.

Musfällan laddades med ost i söndags och jag har små spanat under disk bänken redo att möta musen.Men inte hade väl jag trott att min reaktion skulle bli som i morse   Kent var på toa och undrade vad som hände i köket och efter mycket om och men kom han rätt så irriterad ut från toa och tog hand om musen.

 

Nu är fällan laddad igen och jag ska försöka skärpa mig nästa gång jag ser en död mus,men jag lovar inget.


Falafelburgare med tomatsalsa blev vår middag.Falafel är ett trevligt alternativ till kött och tillsammans med krispig sallad,mogen avokado och smakrik tomatsalsa blir detta en riktigt mumsig vegetarisk burgare.

 

Väldigt gott var det,men Kent knorrar som vanligt.


Kram

Carina


Av Carina - 10 december 2012 19:20

Meningen med livet är att vara glad,lycklig,kunna älska och bli älskad.

Meningen med livet är också att kunna vara ledsen,känna sorg och smärta.


För mig stämmer just nu den nedersta raden bäst in.Har så svårt att vara glad och känna lycka just i dags läge   

Tunneln känns LÅNG och väldigt mörk ser inte ens en skymt av ljuset.


Kom till jobbet strax innan elva i dag.Besök hos vårdcentralen för att kolla upp blodtrycket.

Vid lunch tid var det dags för den årliga Nobel glassen.

 


Dom varnar för mer snö i kväll och blir det som förra onsdagen så tänker inte jag ge mig ut på vägarna.



Kram

Carina

Av Carina - 9 december 2012 18:31

Nu är det nästan två veckor kvar till julafton.Två veckor och en dag.Eller tio arbets dagar för min del.Sedan blir det ett välförtjänt jullov.Ska bli riktigt skönt att få vara ledig.

I dagsläge har jag inget planerat.Men det finns mycket jag vill göra och vad det blir får vi helt enkelt se.

Känner att jag just nu bara få ta en dag i taget.Vet inte hur morgon dagen ser ut,vilket är lite frustrerande.


Det jag gjort i dag är att städa huset,pysslat med valparna och tagit en promenda med Nora.

Mycket snö och tungt att gå,tanken var att gå ner till sjön men vi fick vända.Nora fick kramp i tassarna och jag orkade inte bära henne.

 

 

Kram

Carina

Av Carina - 8 december 2012 21:48

Sov till åtta i morse,vilket var riktigt skönt med sovmorgon.Underbart vacker dag med klarblå himmel och sol.

Rådjuren stod och åt under fågel holkarna som jag har mat i.Det är väldigt mycket snö nu så dom börjar få det tufft. Går sina upptrampade stigar och snön når dem till magen.Att jaga nu är omöjligt med tax och inte rättvist mot rådjuren.

Undrar om det blir någon mer drevjakt med tax denna vinter?

 


Det blev en tur ner till Nynäshamn för ett besök på deras julmarknad

 




 

Älgkött som kokas i en sås med vitlök blev kvällens middag


Och till efterrätt gjorde jag pepparkaks cupcakes

 


Så mycket bättre och nu strax sängen igen.Är trött,väldigt trött.Skulle nog kunna gå i ide nu och komma upp till våren igen.God natt Kram till er /Carina

Av Carina - 8 december 2012 15:00

Jag skulle vara miljonär om tårar var guld.Har gråtit så mycket.Vet att detta inte är mitt fel att valparna dör men de är så mycket känslor som ligger bakom detta med djur.

Är så tacksam för allt stöd från er via mina blogginlägg på FB,SMS och mail.Erat stöd är guld värt för mig   

Tyvärr orkar jag inte prata i telefon då det ringer,men jag hoppas ni som ringer har försåelse för det.


Åkte in till Bagarmossens djursjukhus i går med de tre kvarvarande valpar och Diza.Jag börjar misstänka herpes virus.



Dödligt för nyfödda

Hos nyfödda valpar är smitta med herpesvirus förödande. Smittan förs över från tiken under dräktigheten, vid valpningen via blåsor i könsvägarna eller via nässekret efter valpningen. Orsaken till att just unga valpar blir så sjuka är bland annat att valpar som är yngre än 2-3 veckor inte förmår reglera sin kroppstemperatur och därför lätt får lite undertemperatur. Låg kroppstemperatur gör det möjligt för herpesvirus att spridas från mun och svalg in i blodet och orsaka en allvarlig infektion i många organ. Vanligtvis dör alla valpar i en smittad kull. Valparna blir slöa och slutar dia.


Veterinären kunde inte se någon tecken på virus smitta hos de tre som nu är kvar.Ett herpesvirus test är nu taget och svar om ca en vecka.Har nu vridit upp värmen lite extra och stödmatar var fjärde timme.

Hädanefter kommer jag ALLTID att vaccinera ALLA mina tikar mot herpes inför parning.Kommer aldrig mer att utsätta mig eller tiken för detta förödande tillstånd.Har aldrig känt mig så hjälplös som under dessa veckor med Q-kullen.


Var till tandläkaren i går och räknade kallt med att få tanden utdragen,men inte då.Där i mot borrade hon upp den. Och gjorde en test om det fanns några levande nerver kvar i tanden och det kan jag garanterat säga att det fanns.

FY FAN så ont det gjorde och det värsta av allt var att hon fastnade med den där stickan i nerven   

Ska tillbaka i början av januari.Tyvärr har jag fortfarande VÄLDIGT ont,men hon sa att det kan vara så i några dagar till.

I dag bet jag sönder en tand på andra sidan i underkäken,det går inte så bra nu och jag kan väl utan minsta tvekan säga att bäst före datumet gått ut nu   


 

Det var fantastiskt gott - hjort med potatisgratäng och kantareller blev gårdagens middag   


Kram

Carina


Av Carina - 7 december 2012 15:55

Det finns snart inga ord som kan beskriva hur ledsen jag är...

Den största och mest kavata av dem alla fyra dog i dag.Nu är dom bara tre...


Kram

Carina

Av Carina - 6 december 2012 20:00

Känner mig rätt gnällig,men nu är botten is nådd   

I somras fick jag lov att ta mig till tandläkaren på grund av en tand som värkte något så fruktansvärt.

Tandläkaren Mikaela fixade till den och jag blev som en ny människa.De första dagarna i november var det dags att byta ut den provisoriska lagningen och även det gick bra.

Men nu har jag sådan hemsk tandvärk att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen   Sov jätte dåligt i natt och hela dagen i dag har jag ätit värktabletter.Men i morgon kl 14:30 ska jag träffa Mikaela igen och då drar hon nog ut den hemska tanden.

Konstigt att en tand kan göra så förbaskat ont.Jag har sagt det förut men det tåls att upprepas.

Jag har fött tre barn utan bedövning,men att ha tandvärk är en smärta jag ej klarar av,då föder jag hellre barn utan bedövning.


Fick ett samtal från en av de "nya" valpköparna i kväll och jisses så arg han fick mig att bli.

Han i fråga satte mig om hur jag gör så att valparna bara dör.Du jag gör allt för att få dem att överleva svarade jag. Och så berättade jag att jag i stort sett tillbringat mina senaste två veckor i valplådan stödmatat och pysslat om.

Jag fräste i från rätt ordentligt åt honom.

Tandvärken gjorde nog sitt,men att misstro mig och mitt engagemang det har han ingen som helst rätt till att göra.

Då ilsknade jag till   


  


Spenatfrittata med citronmarinerade kronärtkockor blev kvällens middag.En vegitarisk rätt som var väldigt god.

 


Nej nu blir det inge mer från mig i kväll för nu har jag ont så ont...


Kram

Carina

Av Carina - 5 december 2012 19:30

En och en halv timme till jobbet.Fyra timmar och 35 minuter hem.Med facit i hand borde jag stannat hemma.Detta snö kaos är ju helt galet.

I personalrummet stod personalen och tittade ut på parkeringen då bilar körde fast, det skrattades gott åt andras misslyckanden i bilkörning.

Strax innan 13 beslöt jag mig för att åka hem så att jag skulle hinna hem innan mörkret faller.Men jag lyckades inte med det.

Kändes lite jobbigt att veta att man hade åskådare i fönstret en trappa upp i huset då man sätter sig bakom ratten.

Jag hade snö upp till knäna då jag plogade mig fram till bilen,trampade upp hjul spår åt bilen,borstade av den och tog satts. Gick bättre än vad jag trodde, tack och lov för 4-hjulsdrift   

Då jag lämnade parkeringen fick jag ett sms på jobbmobilen

 

Inte varje dag man får vara någons idol   

Klockan 17:35 parkerade jag bilen hemma.Och då rusade jag in på toa   


Gabriella fick stanna hemma från skolan i dag,ville inte att hon skulle ge sig ut i detta väder.Undrar om man kommer till jobbet i morgon ?


Kram

Carina




Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards